vrijdag, september 16, 2005

Im Bourscheid nichts Neues

Nee, over Bourscheid nog geen nieuws. Bij reisbureau Cook vertelde men dat de papieren meestal zo'n 2 weken van te voren komen. Dus nog even geduld. Terwijl men toch moeite deed om iets meer aan de weet te komen, probeerde ik het gesprek op gang te houden door te refereren een de naam, die, zo probeerde ik, naar de ontdekkingsreiziger genoemd moest zijn. Zij konden zich nu manifesteren door in Hülle und Fülle te gaan vertellen over die geweldige captain Cook. Niets van dat alles. Het ene meisje keek haar het andere en zei na enig fronsen dat het bureau haars inziens was genoemd naar de eerste eigenaar. Ja, die moest Cook hebben geheten, meende nu ook het andere wicht. De eer was in elk geval gered, vonden ze. Nee, hier ging niemand zonder een duidelijk antwoord naar buiten, ook al waren sommige vragen moeilijker dan andere. Leve reisbureau Cook.
Dus zocht ik mijn verdere heil in het boekwinkeltje en kocht er het goedkoopste boekje over Luxenmurg. Daar leerde ik over de burchtruïne Bourscheid, die als bezienswaardige tip is aangegeven. Bourscheid zelf ligt 15 km ten noorden van Diekirch en evenzo ver ten zuiden van Viandem. Diekirch is tijdens het Von Rundstedt offensief (1944) met de grond gelijk gemaakt, maar schijnt weer in volle glorie te zijn opgebouwd. En Vianden spreekt voor zich. We zullen, zoals gewoonlijk, dus wel weer tijd tekort komen.

Geen opmerkingen: