zaterdag, december 12, 2009

Dwaalspoor

Weet je wat? Ik regel een treinreis waar je maar 1 keer hoeft over te stappen nl in Sittard, kun je nog een beetje tukken onderweg want 7 uur op is wel erg drastisch voor jou... Aldus John.
Affijn, ik sta dus een half uur voor vertrek op Amsterdam Sloterdijk en jaja, na de handleiding begint het kaartjesapparaat een beetje begrijpelijk te worden hoewel ik moet dringen om ertussen te komen. Nee, niet tussen het apparaat maar de continue stroom reizigers die aangewezen zijn op weinig apparaten want een deel is gewoon defect.
John was weer optimaal qua regelen: ik had in Sittard 14 minuten om van perron 2a naar 3a te komen en dat is anderhalve stap achterwaarts. Voor de zekerheid schreef hij het toch maar op een briefje, projectie :)

De NS kwam haar reputatie weer geheel na: vlak voor Urecht:
"Dames en heren, u dacht in de directe intercity naar Maastricht te zitten maar ik moet u teleurstellen... Een minder ervaren collega zette zijn treintje onhandig op een baanvak tussen Utrecht en Den Bosch zodat we dat traject voorlopig moeten mijden. Maar ik kan u een advies aan de hand doen: stap in Utrecht sowieso uit want deze trein gaat geen meter verder." De man had gevoel voor dramatiek want laste een pauze in. "Neemt u bij voorkeur de trein naar Eindhoven via Best, de enige die het zijspoor in Den Bosch neemt. Die vertrekt over 18 minuten op spoor 6." De goede man vergat te melden dat dat hetzelfde spoor was als waar we uitstapten dus iedereen lopen en lopen en.... weer omkeren :)
"Vanaf Eindhoven hebt u weer een riante keuze uit vervolgtrajecten, ik wens u een prettige reis."
Ik volgde de meute heen en terug hetzelfde trapje op/af om te wachten op de trein Best-Eindhoven. Jaja, die KWAM.
Maar gaf weer teveel keus: vlak voor Den Bosch kwam dezelfde grappenmaker aan de lijn: "volgens mijn optimistische visie ZOU u hier kunnen wachten op spoor 4 om daar de rechtstreekse trein richting Maastricht te nemen die de dienst lijkt te hebben hervat. U bent dan maar een half uur te laat." Hij had gelijk, dat zou een riante meevaller zijn geweest in de statistieken van de voormalige NS. Jaja, ook die kwam en vertrok maar een paar minuten te laat. Mam maar eens bellen: half uurtje later hoor, valt reuze mee.
En ja, het zat NOG meer mee dan ik dacht want het achterstel treinstel ging direct naar Heerlen, dus niksnie overstappen in Sittard. MOOOOOI. Toen die Tarzan ons treinstel zelfs persoonlijk kwam bezoeken werd het bericht nog leuker: "Wilt u echt naar Heerlen? Dan zit u nu prima." Helaas moest een bejaard echtpaar tegenover me naar Maastricht. "Een ieder die naar Maastricht moet wordt helaas geweigerd in het voorstel treinstel want gezien de andere vertragingen en problemen zit dat meer dan vol, letterlijk explosief bomvol. Voor u heb ik in de aanbieding de overstap naar de stoptrein naar Maastricht, slechts een kwartiertje langer maar o zoveel rustiger dan de bom hiervoor in."
Heeeeeee, IK zat goed, ik bleef heerlijk zitten en ja, liep vast richting uitgang want die 4 minuten naar Geleen kon ik daar wel overbruggen.
De remmen van de treinen moesten verbeterd zijn want hij remde nog niet toen ik het asiel al zag. Bij de manege nog steeds niet. MANEGE? Slik, dit was niet helemaal goed. Pa gebeld want ma stond dus op station Geleen Oost en hield zelfs een neger aan in de hoop dat ik dat moest zijn...
In Heerlen aangekomen (ja pa, ik vermeed NS al 20 jaar en weet dus niet dat Geleen Oost geen intercity station meer is en ja, ik weet ook waarom ik NIET meer met de trein wil) kwam de ultieme grap: de eerstvolgende stoptrein terug ging over 52 (u leest het goed, bijna een uur dus) minuten. He??? Dan pas??? Ja,inderdaad, zo zijn de nieuwe spelregels. Terug die trein in, terug naar Sittard en gelukkig werd ik daar opgehaald door pama want ik zou niet weten hoe lang de stoptrein van Sittard naar Geleen weer op zich liet wachten. Dat detail is me bespaard gebleven.

Kortom: leve de NS maar met name, level de gsm :)

Geen opmerkingen: