vrijdag, oktober 08, 2010

Stijgers en Dalers


Vroeger was het alleen iets waar oom John zich mee bezig hield. Altijd de koersen bijhouden op teletekst. Aangezien die cijfertjes vroeger niks voor mij betekenden, het deed me denken aan rekenen en dat was saai, had ik er niet veel tijd aan besteed. Ook de Teletekstpagina zelf mag wel is wat opgevrolijkt worden. Toen ik ome John vroeg hoe aandelen werkten vertelde hij dat het nogal ingewikkeld in elkaar zat met opties enz. Aangezien John het al ingewikkeld vond, is het niet onbegrijpelijk dat ik er geen barst van begreep. Nu, ik schat zo’n 8 jaar later, lag er een boek over de beurs op tafel bij ons thuis, een exemplaar uit de “voor dummies” serie. Nu heb ik dus wel kunnen leren hoe het precies werkt, en erg ingewikkeld is het niet, het gaat allemaal maar over stijgen en dalen. Wat wel ingewikkeld is zijn alle termen die daarbij komen kijken, zoals de laat en biedkoers en futures. Ik hou mij nu alleen nog maar bezig met de simpele aandelen, want een warrant klinkt veel te eng voor mij om er tijd maar vooral geld in te stoppen, misschien iets voor later? Nu heb ik dus aandelen, met het vertrouwen van degene die mij het geld ervoor uitleende, deze persoon eist trouwens ook nog een bepaald deel van de winst. Meer heb ik nog niet te vertellen, want ik heb alleen pas virtuele winst, maar nog niet genoeg om de buit binnen te halen. Voor de geïnteresseerden: de aandelen behoren niet tot de AEX, maar komen uit Frankfurt. De bedrijfsnaam is Jenoptik, dat schijnt één van de beste bedrijven te zijn op het gebied van de optica. Omdat ik nu dus het hele boek over de beurs heb gelezen, begrijp ik de basis en kan iedereen, dus ook John, met mij over de vele getalletjes van de wereldwijde beurs praten.

7 opmerkingen:

drtrppr zei

Wacht ook op de buit ....

ellen coumans zei

wie wacht ook op de buit...john?? drtrppr?? misschien moet je john eens vragen hoe dat zit als je aandelen wil verkopen,maar niemand wil ze kopen???of zoiets..je merkt wel dat ik dat boek nog niet gelezen heb..

john zei

Hub, welkom bij de club van beleggers. Mischien kunnen we nog "gouden tips" met elkaar uitwisselen.
Als je het beleggingsboek goed gelezen heb, dan weet je dat je niet al je geld op één aandeel moet inzetten, maar je portefeuille moet spreiden.
Wondelijke keuze trouwens, het Duitse aandeel Jenoptik; wil nog wel eens weten hoe je daar op gekomen bent.

Lieske zei

heeft John eindelijk een aandelenmaatje!

J.W. zei

En weet John misschien ook al hoe je aandelen koopt die je nooit meer kwijt raakt? Ben benieuwd.

hub zei

Johns, voordat "we" gouden tips gaan uitwisselen moet je me eerst is vertellen welke aandelen jij hebt. Bezit je olies of flippen? En heb je nog investeringsplannen op het moment?

john zei

Aandelen, die je nooit meer kwijt raakt? Je kunt aandelen altijd weer verkopen; het hangt alleen van de prijs af.
Welke aandelen ik heb, Hub, van alles wat, dus ja ook olies en flippen. Investeringsplannen heb ik niet; ik wacht tot alles weer wat stijgt.
Verder handel ik wat in sprinters.