zondag, februari 05, 2012

Studies zijn als chocoladeletters

Schaatsen is echt iets van Nederland. Mijn nationalisme wordt me ontnomen door het feit dat ik niet tegen de kou kan en binnen bij de verwarming al ijskoude tenen heb. Toen ik de computer even te rusten gaf, pakte ik een boekje vol met handige tips die wetenschappelijk bewezen zijn. Zo las ik dat bij een onderzoek twee groepen mensen chocoladeletters moesten uitzoeken. Een groep had keuze uit “slechts” 6 soorten letters, de andere groep had keuze uit 30 verschillende chocoladeletters.

Wat bleek? De mensen die zoveel meer keus hadden, gaven aan meer plezier te hebben gehad onder het kiezen dan de andere groep. Maar ondanks de vele opties vermakend waren, gaven dezelfde mensen ook aan dat ze achteraf ontevredener waren met hun keuze ten opzichte van de andere groep. De conclusie die hieruit werd getrokken, was dat je achteraf bij een ruimere keuze onzekerder bent of je wel de juiste beslissing hebt gemaakt. Er waren immers zoveel andere opties dat de kans kleiner is dat je de beste keuze hebt gemaakt.

Als het goed is staat voor mij morgen een workshop op het programma voor mijn studiekeuze. Net als bij de chocoladeletters is de keus enorm. En zal ik achteraf ook ontevredener zijn omdat er nog zoveel andere studies waarschijnlijk beter waren. Zo’n onzeker gevoel had ik zelf al ondervonden, maar is nu dus ook wetenschappelijk bewezen. Maar wel één voordeel: in het uitkiezen van mijn studie zal ik wel enorm veel plezier hebben.

2 opmerkingen:

ellen coumans zei

Nou hub.dat is dan een hele geruststelling dat je die zes leuke uren al in je broekzak hebt!! En.met de rest gaat het ook goed komen.zonder workshop zou de keuze nog veeeeel groterder zijn.juist hiermee ga je de bulk tot een behapbaar aanbod verkleinen en dan maar watcopen dagen bezoeken en waar het gaat kriebelen..dat gaat hem worden! Veel plezier!

J.W. zei

Hub, volgens mij ga jij gewoon kiezen tussen I.T. of journalistiek. Veel kan ik er dus niet van maken, veel plezier zal ik er dus ook niet aan beleven, maar...mijn kansen op de juiste keuze zijn minstens 50% En de vreugde daarover duurt minstens een heel leven.
Althans, jouw verhaal juist interpreterend komt het erop neer dat, als je maar één keuze hebt, het nu buitengewoon onprettig kiezen is, waar tegenover staat dat het nooit de verkeerde keuze zal zijn. Totdat, ja totdat je straks toch misschien iets heel anders gaat doen. Kijk maar eens om je heen.