woensdag, mei 23, 2012

Muziek van de lopende band

Slimme afspeellijsten. Die woorden doen mij meteen weer denken aan het profielwerkstuk robotica van dit jaar. Wanneer is iets slim? Kunnen dingen überhaupt slim zijn en wanneer zijn mensen eigenlijk slim? Met het woord “slimme” dan maar even voor lief genomen, kan ik mijn nieuwe ontdekking openbaren.

Een slimme afspeellijst; Apple heeft geloof ik zoiets ook al, de functie Genius. Over deze functie wordt beweerd dat iTunes zelf geweldige afspeellijsten en mixen maakt van de nummers die je in je muziekbibliotheek hebt staan. Daarnaast gaat Genius ook nog verder, door nieuwe onbekende films en muziek aan je voor te stellen die je zult “bekoren”. Dit durven ze bij Apple zo te stellen, doordat ze deze nieuwe muziek aanbieden op basis van de muziek die er al in je bibliotheek staan. Dus wanneer men Louis Armstrong luistert, zal Genius men onbekende Jazzartiesten aanbieden. Op zich een goed bedacht en grappig idee.

Helaas is het minder geniaal dat Genius alleen bleek te werken voor gekochte nummers. Nu blijkt online dat je het ook met je gedownloade muziek kan doen, maar daar gaat eerst een hele registratie aan vooraf. Ik heb er sowieso nooit wat aan gehad, want iTunes vertikt het al een paar jaar om zich te laten installeren op mijn computer. Een vervanging voor iTunes om mijn ipod te beheren, had ik al gevonden. Alleen liep ik dus wel die mooie functie van iTunes mis, dat zeker iets voor mij leek te zijn.

Ik ben gebruik gaan maken van Youtube playlisten. Toch nog handmatig nummers bij elkaar zoeken dus. Het probleem bij Youtube was dat bijna alle bekende nummers een reclame van 20 seconden ervoor hebben. Bij het luisteren van een afspeellijst zat je al snel enkele minuten naar dezelfde reclame te luisteren. Ik heb via Youtube ongeveer 10 afspeellijsten gemaakt, met onder andere muziek om te chillen, maar ook juist muziek die je weer een powerboost geeft.

Dezelfde muziek luisteren verveelde snel, en nieuwe nummers zoeken en toevoegen kostten teveel tijd. Nu gebruik ik Grooveshark. Via via hoorde ik ervan. Terwijl ik nog Youtube gebruikte, deed een vriend hetzelfde als de gamers waarnaar hij keek, en luisterde via Grooveshark.com. Naast makkelijk muziek zoeken, afspeellijsten beheren en genieten zonder auditieve reclame, zit er op grooveshark.com nog een andere functie die veel op Genius lijkt. Op deze site heet het radio streamen, waarbij de site automatisch nieuwe nummers van hetzelfde genre aan je afspeellijst toevoegt. Je kunt deze liken of unliken, zodat Grooveshark weet waar hij het juist wel of niet voor je moet zoeken.

Deze functie is in tegenstelling van de nummers van iTunes, gratis. Het werkt makkelijker en de site heeft ook een tab Explore die mij persoonlijk aanspreekt. Daar staan de nieuwste nummers die op de site zijn gekomen, en ook artiesten en afspeellijsten die ZIJ weer luisteren. Kortom, voor een muzikant met een brede smaak en die in is voor nieuwe muziek, een echte aanrader.

4 opmerkingen:

J.W. zei

Hub, moet ik me nog zorgen maken als jij tijdens je examens dit soort geweldige ontdekkingen doet? En tijd hebt erover te schrijven?
Hopelijk heb je dit weekend ook even tijd om het mij uit te leggen.

ellen coumans zei

zozo, wat een ontdekking, welke vriend heeft dat aangeraden en waarom nu pas?? maar goed dat je computer het eea vertikt..

zoeken en toevoegen kostten teveel tijd: ik heb het er moeilijk mee..maar blijkbaar ok, anders had oop wel al aan de bel getrokken..of heeft oop het ook warm??

doortrapper zei

'gratis en beter', dat is een goede combinatie! Zal het ook eens gaan proberen. Zou het ook met klassieke muziek werken?

J.W. zei

Waarom moet ik zo nodig aan de bel trekken? Ik wacht rustig totdat hij het me haarfijn uit de doeken komt doen. En ik zal mijn uiterste best doen het allemaal te begrijpen.