vrijdag, augustus 17, 2012

Slechte regeling waar beide partijen aan verdienen


Beste,

Toen ik 18 jaar werd, ben ik zelf verantwoordelijk geworden voor mijn zorgverzekering. Ik was als minderjarige nog aangemeld bij Promovendum, maar ik heb mij aangemeld bij Anderzorg voor de laagste premie.
Ik heb bij het aanmelden op de Anderzorgsite de optie "oude verzekeringen opzeggen" (of iets dergelijks) aangevinkt, waardoor het in mijn ogen geregeld leek te zijn dat ik geen last zou hebben van een dubbele premie.
Als ik niks zou ondernemen zou ik bij Promovendum automatisch verzekerd worden, maar door mij bij Anderzorg aan te melden en de opzegoptie te kiezen, leek het geregeld te zijn.

De registratie bij Anderzorg was (uiteraard) goed gegaan, waardoor ik nu premie aan hun betaalde. Het geld voor een half jaar werd afgeschreven. Er werd echter ook nog geld van de rekening van mijn moeder afgeschreven, die voor mijn achttiende verantwoordelijk voor mijn verzekering was. Om deze fout zo snel mogelijk te herstellen, heb ik een klacht ingediend bij de Anderzorg, omdat ik hun ervoor verantwoordelijk stelde om mij bij mijn vorige verzekeraar, Promovendum, op te zeggen. Mijn moeder heeft ondertussen een mail naar de Promovendum geschreven, met de vraag waarom er nog geld van haar rekening werd afgeschreven.

Uiteindelijk word ik na 3 weken na mijn klacht te hebben ingediend opgebeld met het nieuws dat de opzegging van mijn Promovendumverzekering geslaagd was, maar dat de Promovendum mij per 1 juli ook weer heeft aangemeld bij hun eigen zorginstelling. Anderzorg beweerde dit nu niet meer te kunnen wijzigen, en adviseert mij dit te regelen met Promovendum. Ook werd mij verteld dat dit moet gebeuren omdat het verboden is om dubbel verzekerd te zijn, alsof dat überhaupt mijn bedoeling is geweest. Ondertussen krijgt mijn moeder van Promovendum te horen dat dit juist niet door Promovendum geregeld kan worden, maar enkel door Anderzorg.

Helaas zijn zowel de Anderzorg en Promovendum wel goed in het snel regelen van het aanmelden bij hun eigen verzekering, maar laten het goed regelen na als het om het opzeggen van hun verzekering gaat. Beide instellingen verwijzen naar elkaar als voor de oplossing, waardoor ik en mijn moeder niet meer in staat zijn dit probleem te kunnen oplossen. Ik heb geen verstand van verzekeringsmaatschappijen en hun onderlinge regelingen, maar aangezien ik dit zelf niet kan oplossen, hoop ik dat twee professionele instellingen dit probleem toch eenvoudig kunnen verhelpen. Ik hoop dat dit ook zal gebeuren, want elk uur dat ik aan dit probleem moet besteden, maakt het beeld van beide instellingen er niet beter op.

Ik hoor graag van u wanneer het probleem is verholpen,

Groeten,

Hub Coumans

6 opmerkingen:

H. Jeusson zei

Klacht aan Promovendum en Anderzorg. Gezeik verzekerd.

Anoniem zei

Welkom in de wereld van administraties/regeltjes etc.

J.W. zei

Hub, los van je klacht etc. (eeuwig gezeik inderdaad met dit soort instellingen) zou ik hoe dan ook de Consumentenbond verwittigen. Soms nemen die nog actie en in elk geval kunnen ze in hun maandelijks blad De Consumentenwijzer (heet dat nog zo?) anderen hiervan in kennis stellen.

ellen coumans zei

leuk he, volwassen zijn??

H. Jeusson zei

Ik vind het wel leuk om zo'n klacht te schrijven eigenlijk.

J.W. zei

Is dit misschien de ware levenskunst?