zaterdag, september 20, 2014

Romantisch?

Ik moest lachen toen een meisje mij vertelde dat ze in haar eentje ‘s avonds romantisch een kaarsje had opgestoken. Lekker romantisch hoor, in je eentje. In mijn ogen was romantisch iets sentimenteels wat je samen deed met de ware. Twee personen zorgeloos afgesloten van de omgeving, onder het genot van een zonsondergang of zelf-gekookt diner. Ik zocht de definitie van romantisch op om mij bij te staan, maar toen kwam ik erachter dat het woord niet zo specifiek was als ik eerst dacht. En dat je inderdaad ook in je eentje romantisch kan zijn.

Voor wie internet wil geloven,  betekent romantisch niet zozeer iets wat slaat op een liefdevol samenzijn, maar op “alleen denken aan lieve en fijne dingen”. Een andere bron definieert romantiek als “een onrealistisch optimisme”. Daarnaast is het ook omschreven als “avontuurlijk”, “dromerig”, of “sprookjesachtig” door een online puzzelwoordenboek. Wie zich flexibel opstelt, kan romantisch dus in veel bredere zin gebruiken.


Volgens deze definities is het bijvoorbeeld zelfs romantisch om vol zelfvertrouwen een project een uur voor de deadline in te plannen (onrealistisch optimisme). Daarnaast kun je als jongen ook samen met andere jongens romantisch gaan voetballen, zonder zelf op jongens te vallen. Mits je uiteraard wel met de hele groep aan lieve en fijne dingen blijft denken. 

Het wordt zo ook een stuk makkelijker voor vrouwen die op zoek zijn naar een romantische man. Hij hoeft niet langer in te zijn voor die typische intieme avondjes, maar kan bijvoorbeeld ook gewoon een avonturier of dromer zijn. Eigenlijk maakt dat het alleen makkelijker voor de mannen om aan de eisen te voldoen; de vrouwen zelf zullen hun prins op het witte paard beter moeten specificeren.






2 opmerkingen:

J.W. zei

Hub, wat een problemen over de romantiek.
Dat was ooit een stroming, die het Hier en Nu wilde ruilen om elders te zijn dan wel in een andere tijd wilde leven. Dagdromen dus over andere plaatsen of tijden waar het beter was. Zoals je dat in romans kon lezen. Romantici maken het alledaagse leven dus net iets opwindender dan de pure realisten of dromen er in elk geval van.
Kun je daar ook iets mee?

H. Jeusson zei

Of ik daar iets mee kan? Ik kon al genoeg met de uitleg van de internetdefinities. Maar ik vind dat jouw verhaal daar mooi op aansluit, past er prima tussen toch?