donderdag, maart 12, 2015

Muzikaal hartenjagen

Op Facebook doe je alles voor een like, op YouTube voor de soortgelijke "thumbs up" en op Twitter hoop je dat je tweet geniaal genoeg is voor een "retweet". Er zijn verschillende media om populair te doen, en dus ook om je muziek te verspreiden. Maar waar Facebook eigenlijk meer voor foto's is bedoeld en YouTube en Twitter respectievelijk voor video's en korte teksten, is Soundcloud hét bedoelde medium voor muziek; en daar gaat het om hartjes verzamelen.

Het is eigenlijk allemaal één pot nat; duimpjes en hartjes, het gaat erom dat er waardering getoond wordt. Natuurlijk probeert elke web developer er zijn eigen twist aan te geven, maar voor de gebruiker maakt het niet uit hoe dat gebeurt. Of wel? Misschien is iemand eerder geneigd om alleen zijn duim op te steken dan met zijn hart en ziel aan het nummer gelinkt te zijn. Op Youtube staat het hartje voor een favoriet, de top van de likes. Die gaan natuurlijk minder snel de deur uit dan de huis-tuin- en keukenlike. In ieder geval zijn er geen gradaties in likehartjes op Soundcloud, dus naast die intrepretatie van hart/ziel of favorieten, is het even speciaal als een doorgaanse duim op Youtube.

Even over de site. Op Soundcloud is de zogenaamde waveform van de muziek te zien waardoor je ziet waar de verschillende stukken van het nummer zitten, zoals het refrein of een stille opbouw. Daarnaast speelt de muziek lekker door terwijl je klikt, scrolt en switcht tussen verschillende pagina's. Naast het liken, is er ook de mogelijkheid muziek op je eigen pagina te posten, het muzikale retweeten dus. De site lijkt dan wel het meest geschikt voor muziek, maar helaas zit er een limiet aan het gratis uploaden daarvan en mist er de mogelijkheid muziek te linken aan soortgelijke nummers. Jezelf populair maken is op die manier niet mogelijk. 

Op Youtube gaan de views (of eigenlijk de listens) harder. Daar ben ik weliswaar eerder mee begonnen maar adverterem is daar ook makkelijker doordat je in je reactie op een andere "video" een link van je eigen werk kunt droppen. Door het gebrek daaraan is Soundcloud misschien minder spamgevoelig, maar de beginnende muzikant krijgt nog minder aandacht dan het sowieso al kreeg. En zover ik weet heeft Youtube ook geen uploadlimiet. 

En dan Facebook. Facebook is het ergste van de drie. Of het minst goede. Als ik enthousiast een nieuwe creatie via Facebook deel, wordt er bijna nooit op gereagegeerd, dan wel niet geliked. Dat ligt gelukkig niet per se aan míjn muziek; alle muziek die via Facebook gedeeld wordt, vangt maar zelden enkele duimen. Dat is wel balen, want juist op Facebook heb ik de meeste "volgers" en van je vrienden zou je het moeten hebben.

Ik hoop dat Soundcloud nog een succes wordt voor Snamco, ook al is zijn uploadtegoed alweer op. Ik ben laatst voor de tweede keer gevraagd om sax te providen voor een andere artiest. Dat is wel weer mooi, geen kwantitatieve maar kwalitatieve opbrengsten in vergelijking met het Youtubefront. Het is alleen nog de vraag wat betreft saxopnames uitdelen waar de grens ligt tussen gratis reclame kunnen maken en een betaalde dienst leveren of een wetmatig contract opstellen voor potentiële volgende opbrengsten. 

Het muzikale leven blijft keuzes maken. Ook op Soundcloud. Of het nou beter werkt dan Youtube is nog maar de vraag, misschien op de lange termijn wel. Ik blijf in ieder geval op alle fronten zo actief mogelijk. Het beste recept voor muzikaal succes is waarschijnlijk net zoals bij investeringen: verspreid je kansen.  




8 opmerkingen:

H. Jeusson zei

Muzikale bijlage is van eerste artiestenverzoek

J.W. zei

Hub, leg uit. Hoe kom je aan een artiestenverzoek en wat houdt dat in? Is het van of aan een artiest? Nou ja, in beide gevallen zou ik het dus ook kunnen doen?
In elk geval like, duim en hart ik dit.

H. Jeusson zei

Bedankt voor je waardering! Een artiestenverzoek is niets specifieker dan iemand die een bericht stuurt en vraagt of ik saxofoon wil spelen bij zijn/haar nummer. Deze versie heb ik toevallig zelf gemaakt, maar de achtergrondmuziek is van Yorree, een Duitse producer.

ellen coumans zei

wat knap van oop.ik was zo in de oorlog door al die media dat ik niet eens wist hoe ik kon reageren. maar toen ik weer eenmaal tot rust gekomen was realiseerde ik me dat ik gewoon op de site van oop kon reageren pfff..like

ellen coumans zei

wat knap van oop.ik was zo in de oorlog door al die media dat ik niet eens wist hoe ik kon reageren. maar toen ik weer eenmaal tot rust gekomen was realiseerde ik me dat ik gewoon op de site van oop kon reageren pfff..like

H. Jeusson zei

Dit is het resultaat:
https://soundcloud.com/chromeeskimos/supreme-feat-snamco

Of op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=iWURO5ZuBWc

ellen coumans zei

ik snap het nog steeds niet..er staat rechts boevn dat jij en de eskimoos dit gemaakt hebben
maar links staan alleen de eskinoos
en..je zegt maar keer dank en je hebt 10 keer commentaar
en de eskimoos zien dat ook...??

J.W. zei

Hub, ga zo door met of zonder Eskimo's.