Met het
productieproces meegerekend, wordt er 89 tot 210 kilo de neus per jaar aan
voedsel verspild. Dat is dus niet alleen te wijten aan het incapabele
inschattingsvermogen van ogen die groter zijn dan de maag, overtollige droge pasta/rijst
die sausloos in de prullenbak belandt of schimmel die stiekem achterin de
koelkast toeslaat. Voedsel wordt inefficiënt geproduceerd en misvormde
varianten worden afgevoerd (op uitzondering van de buitenbeentjes). Maar daarnaast
is het inkoopethos “liever te veel dan te weinig” van winkels ook verantwoordelijk
voor de voedselverspilling. De Albert Heijn is als de dood voor het niet genoeg
kunnen opleveren van een product. Beter een overvol schap dan een laag
voedselgehalte in de afvalcontainer.
In het belang van
de klantenservice valt hier nog iets voor te zeggen. Maar nu lijkt de Albert
Heijn te Eindhoven het overschot aan de klant kwijt te willen door op schuldgevoelens
in te spelen. Waar de Albert Heijn in Nieuwerkerk en Capelle aan den IJssel de
niet-lang-meer-goed producten met een verhoogde nieuwe korting van 50% aanbieden,
past de Eindhovense AH slechts de stickers aan door tekst toe te voegen: “weggooien
is zonde”. Mijn tweede reactie was: “te veel inkopen is ook zonde”. (“waarom dan
geen 50% stickers?” was mijn eerste).
Als je weggooien
zo zonde vindt, kun je het voedsel dus ook gewoon goedkoper aanbieden. Of zelfs
gratis. Bij de Jumbo gaan onverkochte producten met een houdbaarheidsdatum van
morgen op het eind van de dag naar de voedselbank. Mocht je een product
tegenkomen dat ze over het hoofd hebben gezien, krijg je dat gratis mee naar
huis. Dat is pas niet zonde. Ze mogen het niet meer verkopen, maar er wel nog iemand
blij mee maken.
Eenmaal óver de
datum mag het zowel niet meer naar de gelukkige klant als de voedselbank. Aangezien
de AH zijn producten nog probeert te verkopen op de houdbaarheidsdatumdag zelf,
gaat alles dat onverkocht blijft direct de afvalcontainer in. Campina raadt aan
je ogen en neus te gebruiken in plaats van af te gaan op de aangegeven datum,
maar winkels zijn verbonden aan strikte regels. Er is een groep activisten die
de afvalcontainers induiken om zich alsnog aan het advies van Campina te houden
waardoor ze (helaas op illegale wijze) meestal kunnen “dineren uit de afvalbak”.
De gedachte dat
weggooien echt zonde is, wordt ook niet echt gedeeld door de werknemers van de
Eindhovense AH. Ondanks de AH tot 22:00 open is, kon ik om 21:30 nog
ternauwernood een paar broodjes kopen voordat het voor mijn neus in de grote
afvalzak gedumpt werd. Om over een ontbrekende kortingssticker bij de lekkerste
broden nog maar te zwijgen. Voor hetzelfde geld gooien ze het liever weg. Met het betere Jumbose anti-verspillingsbeleid als voorbeeld kan ik niet
behappen dat AH hier geen brood in ziet.
9 opmerkingen:
Met stickervoorstel
daar zou ik er een stel van laten drukken. leve jumbo! nog even en jumbo wordt supermarkt numero uno
Kan zo wel als ingezonden brief naar een landelijke krant.
Ik heb enkele weken gratis gegeten. Verstopte bij de Jumbo lekkere dinertjes achter andere spullen en ging ze daar op de houdbaarheidsdatum gewoon weg halen. Wel altijd een ander winkelmeisje kiezen natuurlijk. Totdat LP een keer vroeg: "Waarom moet alles per se vandaag op?"
Haha Oop ik zie dat je de praktische problemen ook al ontdekt hebt.
Heb de column ingestuurd voor de metro, maar waren in eerste instantie te veel tekens.
http://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/hcs/mens-maatschappij/2016/11/35-korting-65-hypocrisie
Jullie kunnen stemmen geloof ik, het is niet duidelijk of je ook kunt winnen zonder de meeste stemmen.
Maar Hub, is je artikel nu geweigerd of niet? Anders stem ik op een dooie mus.
Nee geen dode mussen, de column is sowieso geaccepteerd maar wordt niet zomaar gepubliceerd, daarvoor zijn er te veel gegadigden en gaat het dus op basis van stemmen. En ik weet niet hoe lang ik in de race blijf, ik sta nu wel in de top 10.
Een reactie posten