Geen bandrepetities,
trainingen of wedstrijden.. ondanks de kou en duisternis verdwenen de rituelen van
twee maanden geleden als sneeuw voor de zon. Aan de andere kant kwamen er veel
eenmalige taken en nieuwigheden (nieuwschierigheden?) bij om zoet mee te zijn.
Allerlei registraties maar ook de eerste social happenings. Zo was er een
Amerikaanse stand-up comedian die het internationale ijs trachtte te breken, de
welcoming sauna van 95 graden verschil en de bezoekjes aan de talrijke pubs.
Het eerste grote studentenfeest van het jaar werd gehouden in een
winkelcentrum, waar de roltrap die dag nachturen maakte door studenten
verticaal van bar naar bar te transporteren. De tweede week was sportief gezien een
uitprobeerpakket: gratis toegang tot het sportcentrum en veel groepslessen. En
veel dames, wat nooit een probleem lijkt tot je daadwerkelijk de enige vent in
de zaal bent. Naast de buitenshuise activiteiten kwamen ook de flatfaciliteiten
aan bod: de sauna en wasmachine. Al met al begon ik mij iets af te vragen. Was
ik hier niet om te studeren?
De meeste
internationale studenten hadden de eerste week nog om vakken uit te kiezen. Wij
uit Eindhoven moesten dat al lang van te voren doorgeven en goed laten keuren.
Het was meer een kwestie van check check dubbel check. Het enige waar ik van te
voren niets over wist was Demola. Demola is een projectgeoriënteerde
organisatie die bedrijven en studententeams bij elkaar brengt om samen een
probleem op een vernieuwende manier op te lossen. Het kwam als geroepen en
bleek ook nog eens vervangbaar in mijn vakkenpakket. Demola focust op de
praktijk, innovatie en er is de mogelijkheid om er een centje aan over te
houden. Precies waar ik aan toe was, zeker omdat een aantal projecten over
gamification en educatie gingen. Gamification is mijn recente interesse
wekkende inspiratiebron om het leven te verleuken terwijl de educatie en
innovatie van Finland alvorens redenen waren om hier te studeren.
Ik stelde een
Engels CV op from scratch, beargumenteerde waarom ik uitermate geschikt was en
solliciteerde voor de veelbelovende projecten. Twee dagen later was ik part of
the team en tijdens de introductie werd ons verteld dat we één van de meest
gewilde projecten hadden. En dat de lekkere licht gebrande koffie altijd klaarstaat
en gratis is. Tijdens die dag bouwden we een spaghetti-toren met marshmallowpiek
om de creativiteit te stimuleren en ervoer ik een déjà vu terug naar de
sportgroepsles aangezien mijn team voor de rest uit dames bestond.
Naast dit project,
dat de naam National Test Gamification
draagt en mijn gehele studieperiode hier beslaat, volg ik twee conservatieve
vakken. Dimensionality reduction and
visualization is er één zoals ik die in Eindhoven gevolgd had kunnen
hebben, alleen hier gegeven in een ruimte dat iets weg heeft van een kleuterklaslokaal.
Het tweede vak is het eerder-voorbijgekomen Current
Approaches in Internet and Game Studies, dat sterk om discussies draait en
tevens een vakgebied is, terwijl (nog) nergens in de Nederlandse universiteiten
iets vergelijkbaars te vinden is.
Voor de vakken
zit ik slechts 4 uur per week in de schoolbanken. En omdat het Demolaproject nu
pas op gang komt, de structuur van thuis van huis is en er elke week nieuwe
dingen te doen zijn, voelt het hier een beetje als vakantie. De studie zal
zeker nog tijd gaan eisen, hoewel niet op de ouderwetse manier. Eenmaal
werd ik al gevraagd wat me qua studie te doen stond als ik terug ging. Maar
daar wil ik nog niet aan denken. Mijn halfvakantie en superproject zijn nochtans
een te mooi vooruitzicht.
6 opmerkingen:
Titel is eerste zelf geconstructueerde en gevalideerde Finse woordcombi. Het betekent letterlijk: vanuit de vakantie naar studeren.
Hard werken kan altijd nog.
Punten en vragen.
Punt 1: Ervaarde = ervoer.
Punt 2: Studenten waren kennelijk zo dronken dat ze verticaal vervoerd moesten worden.
Vraag 1: Het Gamification Project is niet universeel maar een National Test Gamification Project? Wat houdt die beperking in? Kunnen wij er dan hier in Nederland niets mee?
Vraag 2: Wat voor sportgroepslessen zijn dat, waar alleen vrouwen aan mee doen?
Vraag 3: En? Die sportgroepslessen blijven interessant?
Bedankt voor pijnpunt 1.
Antwoord 1: Het is inderdaad alleen voor het Finse educatiesysteem bedoeld.
Antwoord 2: Alle groepslessen: dus gericht op kracht, uithoudingsvermogen of flexibiliteit.
Antwoord 3: Heb je het zelf al eens meegemaakt? Gejeudebouled met enkel vrouwen bijvoorbeeld?
Antwoord 3.
Ik verlang er al jaren naar en jou wordt het zo maar in de schoot geworpen. Dus maak er maar een opwindend verhaal over.
Een reactie posten