zaterdag, maart 04, 2006

ADSL (slot)

Ok dan, omdat jullie het zijn, maar anderen zou ik het niet vertellen.
Ine zal het misschien geen goed doen, maar á la, we hebben inmiddels ADSL. En het werkt!
Maar: de scannersoftware kreeg hij niet gedownload, beneden kon je niet mailen omdat daar XS4all niet was geïnstalleerd en, last but not least, kon je op het netwerk (2 pc's notabene) wel in de beneden-pc kijken maar van beneden niet in de boven-p.c. Toen Jes maandag jl vroeg of het goed was dat ze mijn kamer eens een goede beurt gaf zei ik, naieveling, dat het prima was en ging beneden zitten. Hoera, eindelijk een keertje dus niet voor een gat te vangen.
Toch wel. Want toen ik het veelgeprezen netwerk uitprobeerde kwam ik niet op de p.c. boven (Ja,ja, die stond aan). De melding was overduidelijk: no authority.
Heb toen gebeld, dinsdag gebeld, woensdag gebeld, ma zelf nog even langs geweest, donderdag gebeld, vrijdag gebeld en jawel, zaterdag zou hij om 12.00 uur de verkeerde apparaatjes komen vervangen en nog eens naar alles kijken.
Die lang verbeide zaterdag werd er 11.55 uur gebeld en kwam ma in alle rust vertellen dat hij zich zonet had afgemeld wegens ziekte. Zo'n telefoontje meende ze zelf wel te kunnen afhandelen, want, zo had die meneer gezegd, alles werkte toch?
Meteen terug gebeld, maar geen contact mogelijk. ("Zijn vandaag gesloten", zei het antwoordapparaat)
Dus 2 faxen gestuurd met dingen die in elk geval niet werkten.
Zondag 'dan maar' Roy gebeld, die zou ook de c.d. van de scanner wel hebben, want die had indertijd de p.c. bij hem thuis in elkaar gezet en alles ter plekke geïnstalleerd.
C.d-tje had hij natuurlijk niet, maar software downloaden? Geen probleem. Daarmee bevestigend wat de hulpdesk van Epson me had verteld, namelijk dat ze geen nieuwe schijfjes verstrekten omdat je de software zelf kon downloaden.
Maar zondag, maandag, dinsdag, woensdag geen bericht van die jongeman.
Via vriend Harry toen de naam gekregen van een zekere M. Penders uit Schimmert, een netwerkbeheerder die wel eens kwam uithelpen. Harry zou een goed woordje voor me doen.
Donderdagavond kwam er weer licht in huize Gielkens. Maurice Penders loadde down, zette de scanner op 3 wijzen aan het werk, maakte 3 icoontjes (kunt U zelf uitzoeken met welk programma U het liefst werkt), maakte de verbinding van boven naar beneden in orde en streek nog menig plooitje glad. Ja, hij was netwerkbeheerder bij een groot bedrijf, zodoende.
En vrijdagochtend was mijn finest hour toen ik bij de sangria tegen Jes kon zeggen: "Als je Roy nog eens ziet, zeg hem dan dat hij geen moeite meer hoeft te doen voor mijn software, want ik heb daar nu een hele goeie voor."l
Dat was eruit.
Vandaag is Paul Liska geweest om beneden alles af te werken, want de kastjes hingen altijd nog los aan de muur.
Het leek hem geen echt vakwerk. Waarom had hij ook maar een draad getrokken als hij wist dat we er twee p.c.'s wilden neerzetten? Nu kon je dat bij de p.c. zelf ook doen, maar dan had je een Rauter nodig en waarom had hij die niet meegeleverd?
Volgende week komt hij dat verder in orde brengen.
Een les voor de volgende keer? Och, sommigen leren het natuurlijk nooit.