zaterdag, april 05, 2008

Z: Centrale HD: Documenten: Hub: Projectblokken: muziekgedichten

Door Hub Coumans
Uit 2VA1

Voorwoord

Dit werkstuk heb ik gemaakt in opdracht van school. Het was een project van Nederlands en handvaardigheid bij elkaar. We moesten 6 gedichten zoeken over een bepaald onderwerp.
Ik koos het onderwerp muziek omdat ik zelf ook thuis muziekinstrumenten heb en ik zit op les. Bij elk gedicht vertel ik iets over het gedicht wat ik heb geleerd bij het projectblok(als het er in voor komt).
Dat staat onder het kopje opvallend. Onder Mening heb ik staan wat ik er verder van denk. De plaatjes die bij elk gedicht staan heb ik zelf gekozen, welke ik er goed bij vond passen. Hieronder is de inleiding, daar staan de gedichten apart genoemd en de opdracht van handvaardigheid. Ik hoop dat het werkstuk goed is!








Inleiding


Opdracht bij handvaardigheid…………………………………………………………………………3
Vier fluwelen draden……………………………………………………………………………………4
Muziek……………………………………………………………………………………………………5
De violist…………………………………………………………………………………………………6
De pianist………………………………………………………………………………………………..7
Muzikale cocon………………………………………………………………………………………….8
Natuurlijke muziek………………………………………………………………………………………9






Opdracht bij handvaardigheid

Het deel van Nederlands was met de gedichten, het deel van handvaardigheid was om een levenscover te maken. Ik maakte een cover met 5 hobby’s van mij erop. Daar heb ik ook een gedicht bij gemaakt, dat staat hieronder:





Voetbal,
Samenspel en bewegen,
Opstaan en doorgaan,
Dat zijn dingen uit het voetballeven.
Ben je de koploper, of sta je onderaan?

Wielrennen,
Benenwerk, uithoudingsvermogen,
Berg op of berg af,
Wees snel, want de prijzen zijn zo vervlogen.
Als het goed is, ben je op het eind bekaf.

Jiu Jitsu,
Klemmen, afweren,
Stoten, schoppen,
Pas wel op, je mag niemand bezeren.
En denk eraan, je moet je val goed stoppen.

Schaken,
De toren, het paard,
de dame en alles van de schaakpartij,
Bescherm de koning, hij is veel waard.
Want staat hij schaak, dan is het voorbij!

Saxofoon spelen,
Vingertechniek en klank,
Hard en zacht,
Speel agressief of zoals wolvengejank.









Vier fluwelen draden

Bespelend de vier snaren,
Elk als een fluwelen draad.
Handen bebloed en vol blaren,
Maar een perfect geluid dat ontstaat.
Klankkast als de zee,
Elke toon, op maat, exact.
't Geluid neemt je mee,
't Getokkel pakt je vast.
Bron: Laura

gedichtenforum





Opvallend: er zitten wat vergelijkingen in zoals “elk als een fluwelen draad” en “klankkast als de zee”. Het is gekruist rijm, met wat afwijkingen. Het zijn 8 zinnen en staat in één strofe.


Mening: Ik heb dit gedicht gekozen omdat het over een instrument gaat en daar ging mijn onderwerp gedeeltelijk over. Ik heb het ook gekozen omdat je het goed begrijpt en niet te vaag is. En ik hou van rijm. Ik denk dat Laura zelf dit instrument heeft en wil aangeven dat het een mooi geluid is maar dat het haar veel moeite kost.


Muziek

Muziek
klanken
ritme
trilling

muziek een stuk herinnering
naar ver vervlogen tijd

emotie overbrengen
klanken vermengen
harmonie in ieders mensenhart
met heel veel liefde brengen
Bron: poky

Gedichtenforum




Opvallend: sommige woorden rijmen maar geen vast schema. Wat er rijmt is met 2 lettergrepen. Het zijn 10 regels in drie strofen.


Mening: Ik koos het omdat ik het er mee eens ben om het zo te zeggen. ’t Sprak mij daarom aan. Er wordt kort beschreven wat diegene vindt dat muziek is.



DE VIOLIST
Vijf vingers in
verbondenheid
vier snaren
liefdevol omarmt
De strijkstok
hemelwaarts
Ogen die sluiten
zinnenstrelend is je spel
Met fluweelzachte tonen
die m'n geest en hart
verwarmt
voelt het
als een deken
over m'n
naakte vel
Bron: Ria Wassenaar
Gedichten.nl

Opvallend: het laatste is een vergelijking “met fluweelzachte tonen die mijn geest en hart verwarmt voelt het als een deken over m’n naakte vel”. Verder zit er geen rijm in. Het zijn 15 regels en één strofe.
Mening: dit gaat over een violist en wat me opviel was dat in het vorige gedicht over een viool ook het woord fluweel werd gebruikt. Dit is ook weer een gedicht waar iemand positief haar mening uit over de viool.

De pianist
Ik ben stil en luister
naar een virtuoos pianist
die mijn wereld voor
even heeft uitgewist
M'n hart verwarmt
met hemelse klanken
en mij
doet janken
ontroeren
en mee laat voeren
Van z'n lieflijk
pianospel
krijg ik
telkens weer
kippenvel
Bron: Mieke
Haar eigen site




Opvallend: het is gebroken rijm en er zit beeldspraak in zoals “van z’n lieflijk pianospel krijg ik telkens weer kippenvel”. 15 regels in één strofe.

Mening: Dit is weer iemand die het piano spelen erg mooi vind. Ik heb zelf ook een piano alleen ik kan het niet spelen. De schrijfster heeft over iemand die voor haar speelt.

MUZIKALE COCON
mijn oren sluiten zich
na een overdosis
woorden
die vlijmscherp kerven tot
onder m'n huid


in de hoek van de kamer
herstel ik
met open oren
in de wereld van muziek
Bron: Inge Deconinck
Haar eigen site



Opvallend: een gedicht zonder een rijmschema. Beeldspraak zoals “woorden die vlijmscherp kerven tot onder mijn huid”. Het zijn 9 regels in 2 strofen.


Mening: ik vond de titel apart en het is een vaag gedicht. Ik vond dat er zo één ook bij moest zitten. Dit plaatje stond er al bij op de site.
Natuurlijke muziek
Fluisterende korenhalmen
Zingende windvlagen

Ritmisch
klettert
de waterval
naar beneden

Wuivende bloemen
Tjirpende krekels

Zachtjes
klimt
een eekhoorn
in zijn boom

Kijk om je heen
hoor de muziek
van de natuur
en leef..
Bron: Berdine van Horssen
Gedichten.nl

Opvallend: in dit gedicht zit ook geen rijmschema. Er zit beeldspraak in zoals “wuivende bloemen” en “tjirpende krekels”. Het zijn 16 regels in 5 strofen.

Mening: Dit gedicht vind ik grappig omdat het eigenlijk niet over echte muziek gaat maar over de geluiden van de natuur. En ik denk dat de schrijfster dat ook bedoelde.

Geen opmerkingen: