zondag, december 12, 2010

Scheikunde, Werktuigen of Bedrijven?


Vrijdag mocht ik eindelijk van school wegblijven. Meestal word je dan opgeschreven en kun je alles dubbel inhalen, maar nu ging dat niet gebeuren. Ik ging namelijk niet naar onze school, maar naar de hogere school, de technische universiteit in Eindhoven. Om 7 uur werd ik wakker gemaakt door mijn rotsachtige vader in de branding, mijn eigen wekker die om half 7 af zou moeten gaan, liet mij stikken zodat ik misschien de trein niet kon halen. Gelukkig stond ik wel om 10 voor 8 op het station van Nieuwerkerk.

Toen de trein stil stond zag ik mijn klasgenoot die meeging al staan. Een beetje slaperig letten we op dat we op de juiste stations overstapten, maar ondanks dat kwamen we nog 20 minuten te laat, de treinen waren vertraagd. Van te voren had ik al 3 studies uitgekozen waarvan ik meer wilde weten, en daarvan kreeg ik een presentatie. Deze 3 waren: werktuigbouwkunde, technische bedrijfskunde en scheikundige technologie. Met de laatste begon ik.

Bij scheikunde voelde ik veel voor de H2 opslag en het maken van nieuwe plastics, of het namaken van menselijke lichaamsdelen , die ik persoonlijk dan weer voor robots zou gebruiken. Ik kreeg ook nog een filmpje te zien van iemand die de studie had afgerond en nu bij DSM werkte. Gelukkig kan ik al Limburgs verstaan, dus misschien kan ik na mij eventuele scheikundestudie daar ook meteen aansluiten. Bij werktuigbouwkunde heerste er minder aantrekkingskracht tussen mij en de studie, misschien omdat de presentatie heel erg op de vorige leek, wat trouwens ook voor de derde presentatie gold. Robots bouwen leek me hier wel erg leuk. Bij de technische bedrijfskunde voelde ik me nog minder geïnteresseerd, omdat we een veel te lange pauze van 2 uur hadden. Toch leek de studie mij wel leuk omdat op het eind pas duidelijk werd, dat er ook veel economie en psychologie inbegrepen was. Psychologie vind ik sowieso heel boeiend, maar ik wilde niet alleen daarvoor studeren, dus zou dit een goede oplossing zijn. Economie heb ik nu ook als vak, wat mij een kleine voorsprong geeft omdat niet alle natuurprofiel-leerlingen dat hebben.

Terug over dat saaie; alle drie de presentaties hadden dezelfde achtergrond, na de eerste presentatie begreep ik wel dat hun studie heel breed was, hoe de leerjaren in elkaar zaten en dat Eindhoven de beste connecties had met bedrijven. Het enige verschil tussen het bezoeken van zo’n presentatie en het lezen van dezelfde informatie op internet, is dat je nu direct vragen kon stellen. Op internet zou je dat ook kunnen doen, maar dat duurt weer wat langer. De enige vraag die ik zou willen stellen is waarom de presentaties alle drie zo op elkaar leken, en of ze nog wat nieuws te vertellen hadden. Ik had ook het idee dat er weinig verschil tussen de studies zat. Toen iemand bij scheikundige technologie vroeg wat het verschil was tussen scheikundige technologie en biomedische technologie, konden ze alleen maar uitleggen dat de biomedische technologie meer gericht was op biologie en de scheikundige technologie meer bezig was met scheikunde. Tja, dat kon je vast zelf ook al verzinnen, en ik wed dat die informatie ook al op internet staat.

De studies duurde 3 jaar. Dan ben ik dus als alles meezit 21 en afgestudeerd. Toen drong het tot me door dat het leven wel weer erg snel gaat. Tot mijn dertigste moet ik dan al gaan werken, daarna tot mijn veertigste werken met misschien nog kinderen erbij, dan ben ik alweer “oud”, werk ik nog steeds en wie weet waar ik dan terecht kom. En nu maar hopen dat het niet zo snel gaat. Eerst is het vwo-diploma proberen te halen.

5 opmerkingen:

H. Jeusson zei

Niet echt een column, dat zijn meestal maar 150 woorden max. Hier presenteer ik 612 woorden, exclusief de titel en deze reactie.

H. Jeusson zei

oeps 250 woorden max voor een column, typfout.

ellen coumans zei

hub...als je nu eens wat minder woorden telt..kan je dan nog van je jeugd genieten en zie je dat het best wel meevalt met die tijd, zelfs je moeder is nog een jonge bloem (...)!!!

drtrppr zei

Er verandert eigenlijk heel weinig in 30 jaar rondom studeren geloof ik. Treinen komen nog steeds te laat, presentaties zijn allemaal hetzelfde (behalve dat ze nu in powerpoint staan ipv op een overheadprojector), aan de vooruitzichten na de studietijd zo te zien ook niets ....

J.W. zei

En ja, scheikundige technologie is meer op scheikunde gericht en biomedische technologie meer op de biologische toepassingen, d.w.z. zaken die direct met het leven te maken hebben (wat dacht je van medicijnen, voedingsmiddelen, genotmiddelen, prothesen e.d.?)
Ik had het zelf niet korter kunnen zeggen.