dinsdag, november 22, 2011

Stukkies voor John



Voor wie het nog niet wist; de leeftijd van Ome Djoons is vanaf zondag weer geüpdatet. Daardoor komt hij nu in aanmerking voor allerlei 60+ aanbiedingen. Maar hoe oud je ook wordt, sommige dingen verleer je nooit. Zoals het luisteren van je klassieke zigeunermuziek door je net zo oude boxen. Ook is Djoons altijd al fan geweest van lekkere happies. Mijn voorgaande gebakken heeft hij altijd al dankbaar aangenomen, en daardoor hoopte ik hem nu ook weer blij te maken met een zelfgebakken kado.

Het idee kwam uit een supermarktblad waarin recepten staan. De foto op de voorkant trok mijn aandacht en is ook geworden wat ik heb gebakken. Er stond geen spannende titel bij, maar ik omschrijf het als koffiebroodjes zonder koffie-, maar met kaneelsmaak. Helemaal klaar zien ze eruit als opgerolde slierten koek en ik vroeg me af hoe die gemaakt moesten worden. Eerst dacht ik dat ik aan de slag moest met deegplakken om die in een ronde vorm op te rollen. Maar nou schijnt het dus dat je dit soort “broodjes” maakt door eerst een megarol deeg te maken nadat je deze hebt gevuld met rozijnen, kaneel en suiker. Deze opgerolde superpannenkoek moet je daarna voorzichtig in 12 delen snijden, waardoor je dus 12 aparte gebakjes overhoudt.

Helaas is onze combimagnetron al lang niet zo combi meer, dat gedeelte is overleden. En voor deze gebakjes moet je een oven hebben om het deeg gaar te krijgen. Nu heb ik ons philips-ei gebruikt en zijn de gebakjes niet helemaal goed gaar geworden. Ze moesten lauwwarm gegeten worden, en bij het voorproeven heb ik dat ook gedaan. Toen smaakte het erg goed, maar later smaakte de koude versie wat minder, de deegsmaak kwam naar voren. Ik hoop dat Djoons zijn laatste gebakje wel nog heeft opgewarmd zoals ik hem had aangeraden, zodat mijn kado niet in zijn top 3 slechtste kado’s komt te staan.

3 opmerkingen:

doortrapper zei

Waren lekkere stukkies, zeker warm.

ellen coumans zei

test

ellen coumans zei

leuk hoor.heel verhaal weer weg..en de test doet het wel.durf nu niets meer te schrijven. moraal van het verhaal: er is niet mis met het philips-ei en misschien ook niet met het gebak , want de professionele kok op john's feesie vroeg of hub kok was, dus..dat zegt wat over dekwaliteit van hubs koekies of..haar eten?