vrijdag, december 30, 2011

Engelse hoogtepunten


The higher, the better denken ze in Londen. Terwijl het hoogste gebouw nog niet eens de helft is van wat de Arabieren neer zetten, wordt er in Londen fel gestreden om de titel van het grootste gebouw van het Verenigd Koninkrijk te bemachtigen. Op dit moment is dat nog One Canada Square, gelegen in Canary Wharf. Het zal niet lang meer duren tot The Shard het hoogste punt van Londen en daarmee ook van het VK is. Echter zijn het de ontwerpers in Canary Wharf die alweer diverse plannen hebben voor nog twee hogere wolkenkrabbers.

Het dieptepunt van onze schoolreis naar Londen was dat we niet mochten doen en laten wat we wilden, maar minstens vier verplichte activiteiten moesten inplannen waaronder een eigen voorbereid mondeling. Artiesten en stadions waren in trek, maar ik zocht naar een origineel onderwerp. Ik wilde niet te lang wachten met kiezen, maar ik wilde wel iets hebben dat iets exclusiefs heeft. Zoals de grootste of duurste muziekwinkel. Die zat volgens Google blijkbaar niet in Londen en werd het naar beneden scrollen op Wikipedia, zoekend naar een onderwerp. Ik zag een foto van de Canary Wharf en dit scheen een belangrijk financieel gebied te zijn in Londen. Aandelen, zaken. Dat sprak me wel aan zonder dat ik iets interessants over de plek wist te vertellen. Even verder gezocht kwam ik erachter dat één van de wolkenkrabbers in CW de grootste in the UK was. Onderwerp vastgesteld.

Gelukkig is de Shard nog niet afgemaakt, waardoor One Canada Square officieel het grootste afgemaakte gebouw is. Anders had mijn mondeling in Canary Wharf geen exclusief hoogtepunt meer. Voor mensen die volgend jaar pas naar Londen gaan kunnen het dus wel vergeten. Ondanks dat heeft Canary Wharf nog steeds het grootste en drukste metrostation(tube station). Verder zit het hele gebied vol met moderne architectuur en kunst. Jammer dat mijn gemiddelde cijfer een 7,5 was, uit 3x 8 en 1x 7,5, maar dan heb je wel wat gezien.

5 opmerkingen:

H. Jeusson zei

Alleen opletters kunnen de gebouwen onderscheiden.

ellen coumans zei

en ik maar denken dat Londen alleen maar smog en armoe is!

doortrapper zei

niet nieuwsgierig naar het nieuwe hoogtepunt dan?

Dutch Dj's zei

Het nieuwe hoogtepunt heb ik ook live al gezien. Was wel al wat verder dan op deze foto.

J.W. zei

Hub, het zijn majestueuze foto's.
En The Shard, staat die nog pas op de tekentafel?
Overigens: 3x8 + 1x7.5 is toch een 8 zeker?