Een nieuw jaar, met misschien wel nieuwe of oude wensen. De “goede
voornemens” worden deze ook wel genoemd. Maar deze staan er meer om bekend in
herhaling te vallen dan dat mensen zich eraan houden. Wanneer we elkaar het
beste wensen, willen we toch eigenlijk juist voorkomen dat het gewoonlijke
opnieuw gebeurt?
Een psychologische studie op een technische universiteit is
misschien voor watjes, praktischer dan wiskunde is het wel. Zo weet ik nu wat
beter werkt dan iemand succes te wensen met de goede voornemens. De toepassing
is gebaseerd op de theorie Active &
public commitments.
Benodigde voorkennis is dat mensen zo consistent mogelijk
willen zijn. Dit betekent dus dat mensen niet graag veranderen. Dit komt
waarschijnlijk doordat veranderen een teken van imperfectie is, want waarom
zouden we willen veranderen als we al volmaakt zijn? Toegeven dat we fout waren,
blijkt dus een algemeen probleem. Wanneer
men actief bezig is met iets, neigt men eerder verder te handelen dat
betrekking heeft op datzelfde iets. Ik gebruik het woord iets niet omdat ik een
luie schrijver ben, maar omdat ik het moeilijk vind het juiste woord hiervoor
te vinden. Dit iets kan namelijk van alles zijn, zoals een handeling of een standpunt.
Dit komt door de active commitment,
de verbondenheid die men creëert door iets(nog steeds niet door luiheid) met
iets te doen.
Het andere gedeelte, de public
commitment, wordt gemaakt door het iets openbaar te maken. Bekend aan
anderen te maken dus. Bij een experiment dat deze theorie ondersteunde, moesten mensen kiezen welk van de drie lijnen
het langst was. Een groep moest dit voor zichzelf houden, de tweede groep moest
het opschrijven en de derde en laatste groep schreef de keuze op en gaf dit door
aan de leider van het experiment. Achteraf werd de deelnemers verteld dat de antwoorden
in het algemeen niet goed waren, en kregen de kans om van antwoord te
veranderen. Groep drie wijzigden relatief minder hun antwoord dan groep twee,
en dit gold ook voor groep twee ten opzichte van de eerste groep.
Wie dus serieus meer wil gaan sporten, wil stoppen met roken
of minder wil snoepen moet dit groot op de muren spuiten, op straat schreeuwen
en natuurlijk via Facebook vermelden. Ik hoop dat dit advies beter werkt dan de
waardeloze ordinaire “beste wensen”.
5 opmerkingen:
Voordat de bijdehante lezer met de eer strijkt, wil ik graag zelf twee kritische vragen stellen:
Wanneer iemand teveel eet en iedereen dit weet, is deze persoon dan niet al actief en publiek verbonden met het gedrag van te veel eten?
(Ik denk dat we sterker verbonden zijn met goede eigenschappen dan slechte, dus is het makkelijker slecht gedrag te veranderen mbv deze theorie).
Is het niet onzekerheid over het geheugen dat de mensen die het niet opschreven zoveel meer van antwoord laat veranderen? Zij hebben immers het niet kunnen opschrijven of vertellen, twee geassocieerde handelingen die in het geheugen de herrinering van hun gekozen antwoord sterker maken?
Tja, dit is juist de reden, dat ik mijn goede voornemens elk jaar heel stilletjes voor mezelf houd.
Jarenlang heb ik het voornemen gehad met 1 januari geen nieuwe voornemens te maken. Nu wist dat niemand, dus deed ik 't stiekem toch.
Door het nu wereldkundig te maken, zal ik me er beter aan kunnen houden.
Is dat ongeveer in lijn met de theorie, Hub?
Denk niet dat mensen niet willen veranderen omdat ze denken dat ze perfect zijn (de meesten dan). Als je kijkt naar de fysiologische kant, dan zijn er letterlijk ingesleten gewoontes, die kun je (gelukkig) niet zo maar veranderen. Die veranderen, dat kost heel veel energie van het bewuste over het onbewuste (oude hersenbanen verbreken, nieuwe opbouwen). En dat bewuste help je door het van de daken te schreeuwen, dan heb je meer commitment en word je er hopelijk op aangesproken. Lukt het je dan niet om te veranderen, dan knap je giga af en is de kans groot dat je nog sterker gaat vastzitten aan de oude situatie. Zo, klinkt logisch.
Klinkt niet alleen logisch, is mijns inziens ook een beetje logisch. Maar wie is hier de echte doortrapper?
Een reactie posten