vrijdag, mei 10, 2013

Gitaarsnaarfobie


Het was niet zo onschuldig als gedacht: even een gitaar overkopen, oude snaren vervangen en minder volumineus dan met een sax, muziek spelen in Eindhoven. De eerste stap ging vrijwel zonder moeite, maar het uitvoeren van de derde stap is nooit gelukt doordat de tweede een hel was.

Nieuwe snaren moeten nog uitgerekt worden waardoor je ze in het begin elke keer een beetje moet aan trekken. Daardoor wordt de spanning hoger en gaat de toon(frequentie) omhoog. Om de juiste hoogte te bereiken, is het even geduld hebben in het begin.

Bij het aandraaien van de snaar terwijl deze nog trilt, hoor je de toon omhoog gaan als bij het optrekken van een auto of het blazen een oververhitte laptop. De snaar staat op springen, ik lijk het te voelen en te horen, maar de rationaliteit van de stemapparatuur laat weten dat ik nog wel even moet. “Snaren springen niet zo gemakkelijk”, werd mij verteld.

De dunste snaar sprong. De snaar was alleen maar losgesloten, gelukkig niet gebroken. Maar ik kon wel weer opnieuw beginnen. Nu draaide ik steeds minder vaak en voorzichtiger aan de snaren. Uiteindelijk begon het draaien verdacht zwaar te worden, maar de frequentie moest nog een heel stuk omhoog. De dunste snaar sprong. Alweer, maar nu was die ook echt gebroken. Het nylon sneed in mijn duim. Dan maar een gitaar met vijf snaren.

De vijfde snaar draaide ik ook voorzichtig aan. Ook deze had nog een lange frequentieweg te gaan en ik besloot de volgende dag verder te gaan. Een paar uur gingen voorbij, de snaar was waarschijnlijk aan zijn nieuwe vorm aan het wennen om de volgende dag nog slanker te worden. Helaas waren die paar onbeweeglijke uren zelfs teveel gevraagd.  De snaar knapte tegen de klankkast aan. Laat in de avond ging de valse klank door merg en been.

 Nu heb ik een gitaar met nog vier snaren. Drie gestemd, en één waar ik bang voor ben.

5 opmerkingen:

J.W. zei

Hub, zeer bedankt voor deze uiteenzetting over de geheimen van snaren en toonhoogtes. Maar nu weten we nog niet welke klankkleur hoort bij de afgedrukte foto.

ellen coumans zei

erme jong, ik denk dat je het toch bij je sax moet laten dan, de boodschap moet nu toch wel heel duidelojk zijn, of..zien 'we het als een uitdaging???

doortrapper zei

Er zijn er die met 3 dan wel 1 snaar ook nog beroemd weten te worden:

Seasick Steve staat, naast zijn rauwe bluesstem, ook bekend om zijn aparte muziekinstrumenten:
- Mississippi Drum Machine, een omgekeerde kist die dient als percussie.
- Three-String Trance Wonder, Steve's gitaar, die nog maar drie snaren heeft.
- One-Stringed Diddley Bow, een instrument met één snaar die door Steve wordt bespeeld met een schroevendraaier of een bottleneck.

J.W. zei

Hoe heeft deze muziek expert dit zo lang or zich weten te houden?

Unknown zei

Haha ach... ik had precies hetzelfde toen ik een gitaar had gekocht en heb het helaas niet langer dan drie keer proberen uit kunnen houden met die stomme dingen.