dinsdag, december 30, 2014

roze varkentjes maken heel wat los

Wat vooraf ging:
John kreeg op zijn verjaardag 2 dansende roze varkentjes die heel even boven op de kast in Lauenstein stonden totdat bleek dat de buren ze daar konden zien.... Maar de trotse nieuwe bezitter stuurde wel een foto van de positie naar de gulle gever.
Onderaan staat zijn reactie op die foto, een korte email in Henri-stijl.
Mijn reactie daarop:

Hoi,

Maarten van Rossum lijkt me perfect voor je, de roze jurkjes van prinses Amalia passen je niet vrees ik. Maar ik houd me in, beledigen in feesttijden is ongepast. Ali B...., moest je rappen? Dat had ik echt willen zien!
Wij speelden alleen maar "wie spreekt het slechtste Duits" en daarin win ik tegenwoordig. Nee dat zeg ik fout, in nuchtere toestand win ik dat spelletje, gooi er wat wijn in en ik blijk plotseling hele woordenboeken erbij te verzinnen. Alleen zijn daar nog geen uitgevers voor, ik vind dat ik heel duidelijk en grappig vertel maar gek genoeg verstaat noch Karin noch John me dan.
En geloof het of niet, Karin verzon een Kerstmensergerjeniet voor ons, we kregen dat spel met kerstfiguren als pionnen. 4 jezusjes aan het kruis, 4 ezels, 4 wijzen (tja, je moet het ruimer zien als je 4 pionnen per persoon hebt) en 4 luiers als pars pro toto voor het kindje. Geweldig toch? Jammer, John leest mee, het zijn eigenlijk kerstmannen, dennenbomen, Rudolfen en sneeuwmannen maar die dichterlijke vrijheid gun ik mezelf. Het flauwe is dat ze zelf niet mee wil spelen. Nog flauwer is dat ook wij het niet willen spelen.
Komt nog wel, als jullie er zijn, ik weet dat jullie je daarop verheugen, met name Theo die altijd al dol op spelletjes is dus zeker zo'n intelligent spel. Vergis je niet, in Tsjechie is er een nationaal kampioenschap mens-erger-je-niet en "onze" Jana won dat een paar keer. Dat lijkt leuk voor haar maar minder voor ons want ook die gaf ons dus al een camperversie van het spel. Minstens triple hebben we het en nee, ik durf het niemand kado te doen, als je daarmee aankomt kom je daarna toch nooit meer binnen? O ja, trouwens, Theo heeft het vast nog niet toch? Laat me eraan denken dat... Wil je de kerstversie of de Tsjechische? Allebei nog maagdelijk. Nou we toch bezig zijn, zou het ook niet wenselijk zijn voor de uitzet van Kevin en Ginger? Een beetje ouder zou daar al voor gezorgd hebben maar wij vangen dat gebrek wel op hoor.
Tja, die leuke varkentje, ik durf het bijna niet te zeggen maar ze staan nu onder de douche. Bijna dan, nog net ernaast. Ze moesten even wijken voor de kerstdorpen die nu prominent staan te zijn op die kast. Dat moet zo hier, niksnie kribbetjes maar verlichte dorpjes met rookmannen. Die kun je ontdarmen en op die plek een wierookstaafje zetten en dan  komt er rook uit hun pijpjes. Nee Boom, die pijpjes in hun mondjes dus. Spannend, niet zozeer dat roken alswel de staafjes vervangen want dan is de hele kamer vol as en je vingers zijn verbrand omdat het houdertje uit metaal is dat erg lang warm blijft, superpraktisch. We hebben de workshop erover helaas gemist.
En dan nog de schwibbogen, niet te verwarren met schwipps. Dat laatste betekent dat je aangeschoten bent, dronken.
De schwibbogen zijn die halfronde bogen met tig kaarsjes erop en liefst hele landschappen eronder. Uiteraard tegenwoordig al in LEDvariant. Voor elk raam moet er een, allemaal dezelfde uiteraard. En ze staan op verhogingen want het is niet de bedoeling dat je ze zelf ziet maar alle buren moeten ze kunnen zien, verlicht en wel. En dan hebben wij plotseling errug veel ramen, pffff.
En die staan er vanaf de eerste advent, bij iedereen dan behalve bij ons, ik kwam toen pas op het idee om ze te bestellen, ai.
Maar krenterig als ik ben wachtte ik even tot ze in de aanbieding gingen, want tja, toch wel veel ramen he? En nog krenteriger besloot ik dat aan de kerkkant erg weinig buren ervan zouden genieten dus dat ik die achterkant wel mocht overslaan dus dan zijn er nog maar 8 ramen over, slik nog steeds 8! Een beetje schwib die serieus genomen kan worden begint bij 30 euro. Althans de LED en ik zag mezelf echt niet elke avond 8 ramen maal 7 kaarsjes aansteken. En dan is 7 de minivariant, zeg maar de superkrent. Je hebt gelukkig ook de kwantumschwibbverkoop met slordige landschappen met foutjes erin. Kijk, zoiets weet Ine wel te vinden.
En als je dan nog even langer wacht gaan ze in de uitverkoop voor maar 8 euro per stuk! En toen sloeg ik toe, om erachter te komen dat ze de dag erna nog een euro goedkoper werden! En jawel, ik had echt nog een dagje kunnen wachten want afleveren gaat hier altijd supersnel en och, ik was toch al veel te laat met opstellen, het derde adventskaarsje brandde al overal. Jawel ook bij ons, tenslotte vond onze buurvrouw het ongepast dat wij geen adventskrans hadden dus ze bracht de 4 ongelijke kaarsen mee en plantte die op een bord en stak de eerste tijdig aan. Ik wilde behulpzaam de volgende aandoen maar ik begreep duidelijk het systeem niet, aha daarom waren ze ongelijk van lengte, koppie koppie! Helaas betrapte ze me er in week 3 op dat het lontje van nummer 2 nog ongeschonden was. Gauw overbranduren regelen. Affijn, schwibbs besteld en tig batterijen erbij want een beetje LEDboog vreet er 3 per stuk, ook de minibogen. DHL kent ons al, ze brengen vaak pakketjes want ik vind internetbestellingen een zegen. Maar blijkbaar waren mijn kerstfooien te Hollands want nee, de schwibbs zijn nog steeds niet geleverd, en volgens mij is het inmiddels Kerst geweest toch? Zie je, dan had ik ze dus ook nog wat later kunnen bestellen, nog een euro goedkoper, heel erg zonde toch? Maar we bekijken het van de optimistische kant: de batterijen zijn dus nog ongebruikt, nou ja die onderwegbatterijen want gezien hebben we die uiteraard ook nog niet. Betaald uiteraard wel, grmpf.
En die adventskransen? Ik vond dat we toch maar een echte moesten bestellen, 4 van die zielige kaarsen op een bord, dan hoor je er niet bij. Maar tja, Ebay, dan is een bod bindend en een beetje haast hadden we wel dus bied je maar op een paar van die dingen he? Soms zit het mee, of misschien heet dat tegen? We zijn nu de trotse bezitters van 3 adventskransen... waarvan er, wederom krenthollands, maar eentje brandt. Soms, als ik er aan denk. We zeggen dat we de rest niet aansteken vanwege risicovermindering, slim toch? We hebben de polis van de brandverzekering erop na gelezen maar er staat niets in over hoeveelheden adventskransen en schwibbogen. Of misschien wel, we begrijpen maar de helft van de teksten. Soms is dat genoeg, vaak niet zoals bv bij het "snel even afknutselen" van onze nieuwe opvouwebikes. Uhm, dat doe ik opnieuw: faltbar-e-fahrraeder. Die worden met diezelfde lieve dhl meneer geleverd en een lief klein soort ikea handleidinkje met opwekkende positieve tekstjes dat elke oen ze binnen een kwartier heeft afgebouwd, dus OK voor ons een half uur. Neenee, niet omdat John dommer is dan de vermelde oen maar omdat we er 2 bestelden. Nou duurde het al even voor we de loep vonden om de teksten te lezen, toen nog even voor we de vertaalsite open hadden staan maar daarna.... zo gepiept! En toen nog even gepiept en we piepen nog steeds want ze staan al een maand te wachten op afbouw, het lukte echt niet! Goed goed, we zijn niet de handigsten en ons Duits is niet helemaat je-dat maar een beetje schande is het toch wel dat we de gemiddelde duitse oen niet eens kunnen benaderen. Nog vervelender is dat we er dus niet op kunnen fietsen, althans ik beheers de techniek zonder pedalen en stuur nog niet.

Dus wie waagt te denken dat het leven hier saai is? Superveel contacten al is het voornamelijk met ontevreden buurvrouwen en, inmiddels ook ontevreden, dhl leveranciers. Er gebeurt van alles hier in Lauenstein en nee, niet zoals Finkers de stoplichten beschrijft want die hebben we hier niet eens. Om maar wat te noemen: de slager houdt er mee op, die sluit de tent. Wie wil dat nou niet weten? Honderden gedupeerden want hij levert elke middag de warme hap aan ruim 400 mensen, echt! Dat is toch een goudmijn, dat geef je toch niet op? Lauenstein en wijde omgeving, 6 autootjes leveren de tafeltjesdekjes. Tis even wennen want ze serveren die warme hap rond 11 uur en dan ben ik nog niet eens aan ontbijt toe. En iedereen is hier arm dus hoe kunnen ze zich dat veroorloven, om die hap dagelijks te laten leveren tot op tafel? Uhm tja, voor 3,40 dagelijks :) en dan kun je nog kiezen uit 2 a 3 menu's ook! Onvoorstelbaar dus dat er iemand nog zelf zou koken. Dus ja, het is triest nieuws dat de slager binnen is, dat kan ook niemand zich voorstellen bij dat bedrag. Maar echt, het bepaalt de stemming hier en die is zwartgrauw sinds de slager het bekend durfde te maken. Tel dat op bij de opgehouden supermarkt, er was een echte kleine op het marktplein, inclusief verse groente. Die stopte afgelopen jaar en toen moest miss gemiddeld87 maar verzinnen waar ze de dagelijkse tocht met de rollator heen ging maken, de Penny is 5 km verder en even zoveel heuvels. Gelukkig werden de middagmalen geleverd dus zoveel viel er niet in te kopen... Lauenstein in rouw maar wij hebben plotseling een bloeiende business! Die 9 persoons bus had nooit treffender gekocht kunnen worden! 8 oudjes er in met opklapbare  rollator op schoot en John als harembezitter Pennytochtjes organiseren.
Ze betalen ieder 5 euro per ritje, dat is hier gebruikelijk, dus da's een euro per km! Keer 8, dus daarvan kunnen wij riant leven gezien de levensmiddelenprijzen hier. OK, het is even een beetje logistiek dat de juiste rollator eerst uitstapt en ieder zijn eigen rollator mee naar huis neemt maar dat is John wel toevertrouwd. Helaas is er geen plaats voor mij meer in de bus, maar ik ben weer goed in andere dingen zoals bv boodschappenlijstje maken en reken maar dat John klaarklaarklaar is met ons lijstje voordat die dames eindelijk de kassa bereiken. Je ziet, we burgeren enorm in!
Nou ja, afgezien van de schwibbogen dan, maar dat is meneer dhl schuld.

Intermenschlich zijn we dus nu meer dan ooit, sterker nog... toen John eindelijk na 2 maanden arriveerde kon hij de voordeur niet eens bereiken; hij werd bestormd door de plaatselijke dames die zooooo blij waren dat hij terug was! Hij slaat in dit geval op de 9 persoons bus.... en wanneer de eerste rit weer gepland was?

Dus niet alleen de varkentjes zijn prominent, hun baasje heeft inmiddels een belangrijke positie verworven in de metropool Lauenstein!

Ine


From: hjg.boomsma@quicknet.nl
To: johnwester@live.nl; tvanscheppingen@gmail.com; inegielkens@live.nl
Subject: RE: Mirre
Date: Thu, 25 Dec 2014 17:04:11 +0100

Fijn dat onze varkentjes zo’n prominente plaats hebben gekregen en dat ze ook gelijk zorgen voor dat warme en bezorgde intermenschliche contact waar het allemaal zo om draait in deze donkere dagen. Dat bijvoeglijk naamwoord heb ik toch maar even opgezocht in de middelbare school - Wolters-Noordhof D – N, maar de eerste betekenissen vielen mee: ‘bleu’, ‘bedeesd’, daarna ‘bijziend’ (met zo’n gebrek mag je iemand niet plagen vind ik en ik lees overdag nog zonder bril), pas daarna werd het onaangenaam. Wij zijn vanavond ook met z’n twee, maar gisteravond ben ik wel respectievelijk “Maarten van Rossum”, ”prinses Amalia” en “Ali B” geweest met een geïmproviseerde versie van “Wie ben ik”. Weer niet gewonnen met Ticket to Ride ondanks mijn perfecte taktiek. Tijd voor een glas port.

3 opmerkingen:

J.W. zei

He, he, allemaal smoesjes. Faltbar-e-fahrräder kopen en ze dan niet in elkaar kunnen zetten. En is de plaatselijke Fahrrädermacher soms ook plotseling gestopt met zijn business?
Maar ja, typisch Nederlands, Hollands misschien wel, want er lonkt business met het openen van een lijndienst. Hebben jullie al een goed tijdschema opgesteld? En overal opgehangen? En dan, om de vraag te stimuleren zou ik beginnen met enkele weken gratis ritjes, is de markt definitief veroverd.

Ine zei

Op speciaal verzoek wordt er gewerkt aan een groepsfoto maar om eerlijk te zijn is dat een langdurig proces: eerst moet je opbellen dat ze hun gehoorapparaatje indoen, als ze dat eindelijk begrepen/hoorden moet je ze vragen de gebitjes uit het glaasje te transfereren naar de mondjes en dan... moet je ze nog gelijktijdig bij dat busje zien te krijgen en dat denk je? Dan is de helft of het gebitje of het hoorapparaat vergeten en dan is het niet eenvoudig ze te groeperen... Zeker niet omdat ze krampachtig hun rollator vasthouden omdat hun "rolls" de allerbest is en niet verwisseld mag worden! Stel je kunt dan nog voor het donker is je lens opschroeven en een rustige opname maken, dan moet je alleen nog de allerlaatste hindernis nemen: je bluetoothje isntalleren odmat je geen snoertje bij je 2e hands foontje kreeg. Dus ik denk eigenlijk, zo al met al, dat we gaan fotoshoppen en sneller klaar zijn met hun familiefoto's scannen en er zelf een groepje uit shoppen. Willen ze zelf ook liever, vroeger zagen ze er beter uit....

ellen coumans zei

ah..nou snap ik dat jullie o vaak boodschappen doen...en ik maar denken dat jullie altruistisch zijn..en ik maar denken dat je voor die 400 mensen ging koken
ik dek dat de mensen toch minder arm zijn dan je denkt?