Even weer een
dingetje. Iets dat in de collegeslides voorbij komt en daarna opeens overal in
terug lijkt te komen. Process fluency. Het werd genoemd bij human factors, een
vak dat als het ware het denkbeeldige handboek is voor het maken van een
mensvriendelijk product. Hoe en waarom beïnvloeden mens en technologie elkaar?
Een begrip wat
daar dus ter sprake kwam, was process fluency. De vlotheid van de handeling
bepaalt hoe gemakkelijk en aantrekkelijk het is om die handeling uit te voeren.
Een voorbeeld van goede process fluency is het gemak van het swipen op
touchscreens, waardoor mensen soms alleen maar door hun fotoalbum bladeren
omdat het zo makkelijk gaat. Slechte process fluency ervaar je als bij het
opslaan van een document steeds opnieuw de goede map moet selecteren en het
apparaat ook nog rustig vijf seconden de tijd neemt om het document
daadwerkelijk op te slaan. En dat maakt het opslaan het er niet aantrekkelijker
op. Bewijs voor de theorie is dat het Google-zoekfunctie-gebruik afnam toen zij
de zoekresultaten vertraagd op het scherm lieten komen.
Bewust of
onbewust streeft iedereen naar vlotte handelingen en voorkomt iedereen het
liefst de trage acties. Heel logisch, en ook heel breed toepasbaar. Process
fluency gericht design is het inspelen op snelheid, maar neigt ook al snel naar
gemakzucht en toegankelijkheid. Wie gezond eten wil promoten, moet dat
kant-en-klaar aanbieden om de process fluency van fast food te verslaan. Als
een onderwijzer wil dat zijn slides gelezen worden, moet die niet lappen kleine
tekst ergens op een site in subfolders verstoppen. Ja, online terugkijken, want
uit huis op de fiets stappen om naar de desbetreffende les te gaan en daarbij
ook nog rekening te moeten houden met de tijd, lunch en onderwijsskills van de
docent, is natuurlijk helemaal niet fluent.
Process fluency
en laagdrempelige toegankelijkheid is dus niet alleen van belang bij tastbare
en technische producten, maar bij alle mogelijke handelingen. Zo is saxofoon
spelen een stuk aantrekkelijker als die op een standaard staat zodat het een
kwestie van plug en play is. In plaats van hem steeds uit de tas moeten halen,
in elkaar moeten zetten en hem daarna weer in delen terug moet stoppen. Dit is
nuttige informatie zolang je er bewust van bent dat er überhaupt een
alternatief is. Ik wilde gewoon een standaard om de sax trots te laten shinen.
Maar een leraar zou dit aan ouders kunnen aanraden waarvan de kinderen thuis te
weinig oefenen. Dus wil je iets gedaan hebben (van een ander), knoop het dan
goed in je oren(ondanks zo’n knoop niet erg fluent klinkt): maak het makkelijk,
hou het vlot.
3 opmerkingen:
Vanwege de process fluency, in je artikel zo aanbevolen, zal ik dus maat meteen reageren. En zal straks ook horen wat de echte voetbalcoaches langs de kant zullen schreeuwen:
"Neet lank zeuren,
direk nao veure,
de bal ophoale
en tösje de poale.
Doert det te lank
gees se truuk oppe bank."
Vanwege de process fluency, in je artikel zo aanbevolen, zal ik dus maar meteen reageren. En zal straks ook horen wat de echte voetbalcoaches langs de kant zullen schreeuwen:
"Neet lank zeure,
direk nao veure,
de bal ophoale
en tösje de poale.
Doert det te lank
gees se truuk oppe bank."
zondag, december 21, 2014 5:20:00 p.m.
Verwijderen
dank voor de tip, eindelijk iets waar ik hopelijk iets mee kan.want..zeuren heeft tot nu toe niet veel opgeleverd, en de bekende 'we gaan dat even regelen'heeft bij mij het tegenovergestelde effect als dat van oop..:)
dus.nieuwe kansen, dank!ofschoon ik dot eigenlijk stiekem al zelf verzonnen had..scheelt me weer veel collegegeld..en tijd..
Een reactie posten