woensdag, november 11, 2015

Wut Zimmer: uitrazen in Lauenstein


Het is blijkbaar helemaal hip om je af te reageren in een afgesloten ruimte. Er is namelijk een nieuw concept voor bedacht: de rage room. Dat is een kamer waar iemand zich geoorloofd uit kan leven in poging tot het verlichten van boze en angstige gevoelens. Er is ook de mogelijkheid om je eigen inrichting en hetgeen je kapot wil maken te kiezen, mocht je persoonlijke voorkeuren hebben. Ga bijvoorbeeld voor bros en lawaaierig servies of voor een het stilletjes verscheuren van een pak kaarten in een woonkamersetting. Dat laatste werd geprefereerd door een man om zo zijn slechte herinneringen te verwerken. Maar dat was toch echt wel een uitzondering.

Gewoon lekker losgaan, daar heeft menig mens wel oren naar. Goede business dus voor iemand die nog ergens een rage-proof plekje vrij heeft. Zou de Lauensteinse zolder daar niet geschikt voor zijn? Van gat in het dak naar gat in de markt. Alle driftige Duitsers die hun ei kwijt willen staan vast te springen om wat versleten spullen als afreageermateriaal te mogen gebruiken. En met het koude weer in combinatie met de slechte isolatie kunnen ze gelijk even afkoelen. Win-win situatie!

Let wel, het gebruik van rage rooms wordt niet aangeraden door psychologen: mensen leren zo juist dat agressief gedrag in een leefomgeving wordt geaccepteerd. Is dat een jaloerse bewering van psychologen die anders een deel van hun patiĆ«nten kwijtraken, of is ragen in een room echt een no-go? Het lijkt een beetje op de discussie die er heerst over de goede/negatieve effecten van “violent gaming”.

Ik heb daarover ooit voor Engels een betoog geschreven en kwam tot de conclusie dat als kinderen agressief worden van video games, het aan de opvoeding ligt. Ouders zijn verantwoordelijk voor het duidelijk maken van de grens tussen een scherm en de echte wereld. Maar voor volwassenen is het daarvoor al te laat en dus geldt er voor de lucratieve Lauensteinse Wut Zimmer: hopen dat de bezoekers niet doorslaan. 


9 opmerkingen:

H. Jeusson zei

Misschien nog te realiseren voor de feestdagen?

ellen coumans zei

aha, op oops verzoek maar weer eens in de pen geklommen?
ik houd het ook maar op de opvoeding, anders had je vast al nieuwerkerk helemaal uitgewoond met je gamegedrag..dus..win win situatie..jij gamen, wij geen uitgewoonnd huis door jouw gedrag..

Anoniem zei

Geen link naar video om eea te illustreren?

Anoniem zei

Dat herinnert mij aan mijn diensttijd als er iemand begon te dollen.
Dan ging hij naar een kazerne op de Veluwe waar een gebouwtje stond waarin je kon uitrazen. Oud porselein scheen al klaar te liggen. Scheen, want ik ben er zelf nooit geweest, dat ik me herinner.
Ik heb mijn kroost het verschil tussen scherm en wereld ook niet duidelijk kunnen maken. Maar ze waren snel volwassen, dat is dan een verzachtende omstandigheid.

J.W. zei

Jeu, heeeelp.
Ik kan niet meer onder mijn eigen naam inloggen.

J.W. zei

En nu opeens weer wel. Wat is hier toch aan de hand?

H. Jeusson zei

Had toevallig al een opzetje gemaakt voordat Oop over penklimmen begon!
Het is blijkbaar al iets wat al langer gebruikt wordt. Dan is het gewoon retro.

Ine zei

voor de feestdagen gaat net niet meer lukken.
maar we nodigen je uit om het plan in lau te realiseren :)
en je mag als eerste aftrappen, letterlijk en figuurlijk :)

Unknown zei

Goed plan