vrijdag, oktober 21, 2005

Quizzzzzzzz

Na afgelopen weekend met geinteresseerde jongeren gesproken te hebben over
-staal
-atomen en moleculen, en
-Columbus,
pakte ik na thuiskomst de draad weer op door nieuwe aanwinsten te lezen.
En jawel, nauwelijk had ik het weekend een heel verhaal over Columbus afgestoken of het eerste het beste boek handelde geheel over hem en de achtergronden van zijn reizen. Sterker, ik begin langzaamaan te begrijpen wat ik allemaal heb verteld.
Daarom durf ik nu enkele vragen te stellen aan die geinteresseerde jongeren om te kijken of ze wel goed bij de les zijn geweest.
1. Columbus voer in 1492 uit naar het Westen en ontdekte Amerika.
Was het zijn bedoeling om Amerika te ontdekken?
2. Zo nee, wat was dan het doel van zijn reis?
3. Stel dat hij op weg was naar Indiƃ«, waarom zou hij dan niet naar het oosten gaan
waar men al jaren lang kostbare specerijen had gehaald?
4. Als hij in dat onbekende land komt, noemt hij dat dan Amerika?
5. En hoe noemt hij de inwoners en waarom?
6. Was hij de eerste Europeaan die in Amerika aan land ging?
7. Waarom is Amerika zo genoemd?

Voor de meeste goede antwoorden wil ik nog wel een bescheiden prijsje beschikbaar stellen. Of, misschien beter, voor iedereen die er minstens vijf goed heeft.

Aan de slag!

Geen opmerkingen: