zondag, juni 27, 2010

Gedichten of versjes?

We zijn geen dichter des Vaderlands, die na een gezamenlijk ontbijt in een inspirerende omgeving meteen gedichten laten bloeien. Maar we zijn wel heel goed in staat enkele daar geciteerde iets preciezer weer te geven. Na opzoeken uiteraard,

Kwatrijn voor Katrijn
===============
Er moet een potje thee gezet.
Ik moet de vetplant water geven.
Vanavond ga ik vroeg naar bed.
Ik heb een druk en lastig leven.
(Anoniem; ca 1950)

Vervelen
=======
Ik zit hier voor het vensterglas
Me onnoemelijk te vervelen,
Ik wou dat ik twee homdjes was
Dan kon ik samen spelen.
(Bomans)

Maar toch ben ik een dichter
Dichter
======
Ik ben dichter, ik ben dichter
Ik ben dichter bij het graf
Ik ben dichter bij het graf dan gister
Toen was ik er verder af.
(M. Van der Plas)

1 opmerking:

H. Jeusson zei

Is homdjes een woord uit de dichterstaal? Ik ken het in ieder geval (nog) niet.