vrijdag, juli 23, 2010

Als de hond van huis is, danst de kat dan?


Ik lag nog half slapend op de bank toen mijn gezin stilletjes wegreed, op weg naar Limboland. Bommel had ook zijn spullen gepakt en wou niet thuis blijven omdat ik waarschijnlijk na de finale die Nederland speelde, bij iemand anders bleef slapen zodat ik hem niet op tijd kon uitlaten. Het was vroeg, te vroeg voor mij. Ik kon nog niet helder genoeg denken. Het enige wat ik wist was dat er iemand bij zou blijven slapen, omdat ik alleen thuis was. Toen ik de tuin in ging, riep ik snel Bommel. Shit, die was er natuurlijk niet. Ik wou eerst gaan blaffen omdat Bommel dat ook altijd doet, maar die schattige kraaloogjes staarden mij aan, onschuldig. Aangezien ik een hondenbezitter ben, ben ik gewoon geen kattenkenner. Het voelde heel ongemakkelijk, toen die kat zachte kopjes gaf en begon te spinnen terwijl ik voorzichtig over zijn kop aaide. Ik hoorde Bommel al zeggen: grijp je kans! Gooi hem in de sloot nu je zo dichtbij bent!, maar ik kon het niet doen. Toen de kat weg was, ben ik snel gaan douchen om kattengeuren zo veel mogelijk uit huis te vermijden. Ik voelde me een verrader, een beetje maar. Om aan iets anders te denken ben ik gaan fietsen richting die vriend die zou komen. Tegemoet rijden, dat zou ik doen, maar een uur laten dan dat we bij mij thuis hadden afgesproken, stond ik bij hem thuis te basketballen, terwijl hij zich uit bed hees en zijn excuses aanbod omdat hij zich had verslapen. Hij had mij ook een beetje verraden. God straft onmiddellijk.

5 opmerkingen:

H. Jeusson zei

Op dit moment mag ik nog 2 artikels schrijven, voor het maximum van 1 per week. Hoor je niks meer van mij, voor maandag? Dan worden het weer 3 artikels.

H. Jeusson zei

En ik blief geen vragen als, en, heeft de kat gedanst? Dat soort informatie is persoonlijk, dat moet je zelf maar te weten komen als je zelf een kat op bezoek hebt. Overigens, de kat die altijd naast mijn reacties "chillt", heeft nog nooit gedanst, laat staan een andere beweging gemaakt dan die naar zijn bierflesje of naar de afstandbediening.

ellen coumans zei

foei hub...nu snap ik waarom bommel het artikel niet mocht lezen...my lips are sealed...

J.W. zei

Hub, een verhaal met een hele sterke moraal.
En ook al is er helemaal geen kat geweest, waar zou die trouwens vandaan zijn gekomen, dan nog, of juist dan, is het een goed verzonnen verhaal met etc.
Terecht laat je, als iedere grote schrijver, microdenkers geen vragen over dit soort onbenullige details stellen.

Anoniem zei

Nou jaaaaaa, dit kattenhart is gegriefd! Als arme Pronto hoort van Bommelpraktijken danwel Bommel-imitators zal zijn 16 jaar oude hart sidderen. Want ja, hij is van 28 april 1994, net een paar maandjes ouder dan neef Hub :)Pronto slaat dit artikel over maar is vol belangstelling naar schildpadden met platte buiken :) want die lijken hem heerlijk.