zondag, september 23, 2012

Culinair Archief

Geen wonder dat ik twijfelde om Levensmiddelentechnologie te gaan studeren. Niet alleen omdat mijn moeder Voeding heeft gestudeerd, maar ook omdat mijn zus al op haar dertiende via het world wide web actief was met voeding. Via de mogelijkheid die de Albert Heijn site bood, had zij kennelijk een eigen digitaal kookschrift aangemaakt voor alle kookgekken en lekkerbekken. In die 7 jaar heeft ze niet echt een opwindende voortgang gemaakt met haar eigen receptenarchief, maar heeft ze wel een aantal favorieten recepten van anderen toegevoegd.


Zelf was ik nog vroeger van de kook- en eetpartij, waarbij vruchtensap en meel mijn fundamentele ingrediënten waren. Wat ik nog steeds wonderbaarlijk vind aan eten is dat het net als taal oneindig veel combinaties heeft. Net als bij taal zijn er bepaalde maaltijdregels (grammatica) en ingrediënten (woordgebruik) waardoor sommige combinaties wel of niet goed smaken. Denk bij maaltijdregels aan de vereiste groente, koolhydraten en vlees, of het hebben van een voorgerecht en dessert. Twee toetjes als avondeten kan zeker in de smaak vallen, maar zal toch ook als raar gezien worden. Zoals er bij taal zoveel opties overblijven om te praten of te schrijven, geldt dit ook voor koken, bakken of braden.

Voor de Spaanse lijst las ik de klassieker como aqua para chocolate, vertaald als rode rozen en tortilla’s. In dit boek stonden gerechten waarbij het water menig lezer in de mond zal lopen. Uit de bereiding van de gerechten is echter wel af te leiden dat het om oudere recepten gaat. Gerechten hebben dus ook een bepaalde cultuur die met de tijd kan veranderen, maar waaruit we ook inspiratie uit het verleden kunnen halen.

Voor wie van verandering en verbreding van de eigen keuken houdt, maar niet zelf iets kan of durft te proberen, biedt internet de oplossing. Zoek op één ingrediënt of een combinatie van meerdere en Google biedt tal van culinaire oplossingen. En mocht er enige betrouwbaarheid van waarde vereist worden van het gerecht, raad ik de Halloweenmuizen van een voedingsdeskundigedochter zeker aan.


http://www.ah.nl/kookschrift/kookschrift?userid=133802

4 opmerkingen:

J.W. zei

Waar kwam die kookwoede van Lieske vandaan en dan: waar komt die kookwoede of kookinteresse van Hub vandaan?

ellen coumans zei

zo zo, wat een ontdekking, die liekse!
die muizen, daar kan ik geen ..van bakken , want..er staat geen plaatje bij! lieske zal nu wel een eetcultuur shock hebben en dus zal de laatste aanpassing van het kookboek wel van 2010 blijven...
wat grappig dat zoon dezelfde verwondering heeft als moeders over de talloze variaties met voedingsmiddelen..heb je dat van haar geerfd..

Unknown zei

Haha geniaal!
Die kookwoede is er nog steeds hoor... ergens diep binnen in. Dus wie weet heeft Hub me wel weer gemotiveerd om in Nederland de aanpassing van het kookboek weer wat recenter te laten zijn. Vrijwilligers om de gerechten uit te proberen?

ellen coumans zei

ja, ik wil!!!