zondag, augustus 04, 2013

Breslau europese cultuurstad 2016

Een geweldige stad: alle moderne gemakken in toch de antieke mooie sfeer. Overal grote parken en fietspaden. Mijn dagelijkse tocht naar de bridgespeelgelegenheid was slechts 2 km, waarvan hooguit 300 meter over de straat, rest door een groot park en over een dijk. Ook in het centrum overal fietspaden, dat zie je vrijwel nergens in Europa (ok, behalve in NL dan :)). De fietshelm kon dan ook in de camper blijven.

Na het toernooi (helaas niet erg succesvol hoewel wel de beste tsjechische prestatie sinds 1968) bleven we nog een dagje om de stad te verkennen. John was er al eerder geweest en kon dus weer prima gidsen.

Het toppunt was de show bij de fontein, overweldigend als je vroeg bent en dus helemaal vooraan staat! Daar had je zelfs een half uurtje de eeuwige muggenzwermen voor over (ik ben erg geliefd bij ze, ik tel dan honderden steken en John ook 4). Een prachtig spektakel, aanrader!

http://www.youtube.com/watch?v=tN8_0pFoefA
dit was een nog mooiere show dan de onze (hoewel slechte videokwaliteit). Houd even vol tot het eind, daar komt een breakdancer!

maar wij zagen live deze:
http://www.youtube.com/watch?v=m4w0UNhD9v0

Net als vroeger bij het Sommeltjespad op Texel dienden we in Breslau (Wroclaw) alle kaboutertjes te vinden in het centrum: het zijn koperen beeldjes die iets vertolken over het gebouw erachter. Leuk!

https://skydrive.live.com/?cid=d12cf922b5bb8960#cid=D12CF922B5BB8960&id=D12CF922B5BB8960%217454

Jammer dat het te ver weg is voor een weekendje, Breslau is prachtig.

Ine


7 opmerkingen:

ellen coumans zei

Gefeliciteerd met jouw -wederom- tsjechische prestatie,dat doe IK jou niet na:-) en ook dat ga ik niet meer proberen gezien mijn geweldige jeugd-bridge-prestaties,wat een sport,pffff,petje af..


ellen coumans zei

Mmmm..Waar doet me deze hele diaserie toch aan denken...

Voor de bronzen beeldjes en gri bergen en....djoons natuurlijk,zou ik de reis er op wagen,maar..geef mij texel dan maar

ellen coumans zei

Wat een lange liveshow en zoooo veel prikkels,alleen muziek of fontein was al mooi geweest,maar in het echies vast andete sensaties:-)

J.W. zei

Geweldig. Weet iemand hoe ze de figuren in de watershow gemanipuleerd krijgen?
Wel hebben we nu al heel wat gezien van Breslau. En John,
Alleen weten we van hem nog zo weinig.

john zei

Bij de fontein wordt heel veel water omhoog gespoten, zodat de lucht vol zit met waterdeeltjes.
Dan worden er vanaf de achterkant plaatjes op geprojecteerd met een beamer. Met hele mooie effecten.
Live is het natuurlijk nog indrukwekkender dan op een filmpje.

Unknown zei

Wat een origineel idee met de fontein!

Jos Gielkens zei

Tja, inderdaad leuk idee voor een weekend trip, maar iets te ver om te fietsen.... Alhoewel?? Als ik die andere afstanden zie, waarom niet??