dinsdag, december 17, 2013

De studieadviseur

Ik vroeg me af of de planning van mijn vakken door mijn studieadviseur net zo goed zou zijn als het plannen van ons gesprek. Na zijn verzoek om te zeggen hoe laat ik hem wilde spreken, stelde ik voor om dat om vier uur te doen, waarna hij er kwart voor vier van maakte omdat hij op tijd weg moest.
Een kwartier nadat ik braaf vanaf kwart voor vier zat te wachten, kwam hij naar mij toe. “Zit je hier al lang? Ik dacht dat we vier uur hadden afgesproken, had namelijk net nog een vergadering.” Toen ik hem aan zijn eigen voorstel herinnerde, bevestigde hij dat afwezig.

Deze man had de naam van onze studievereniging verzonnen. Zijn laptop stamde waarschijnlijk uit hetzelfde tijdperk, want vlot liep die niet. Hij klikte ergens op zijn scherm en mompelde; “Hup”. Ik dacht dat hij in zijn database van de studenten aan het kijken was, en dat het weer op een klassieke “Hup Koemans” discussie zou uitlopen. Maar het bleek dat hij zijn langzame laptop aan het aanmoedigen was. Mijn naam sprak hij daarna wel correct uit, en vond het gek dat ik in Capelle a/d IJssel was geboren omdat ik toch een “brabo” moest zijn door mijn naam. Hij scoorde al punten met “Huub Kauwmans”, dus dat Brabant-Limburg foutje kon hij wel hebben.

“Moest je niet op tijd weg?” Vroeg ik na drie kwartier omdat hij in zijn mail had aangeven hierna een andere afspraak te hebben. Maar nee, dat bleek een kerstreceptie te zijn; daar zaten ze echt niet op hem te wachten. Dus dat kwartiertje dat ik kwijt was, mocht ik van zijn kerstreceptie afsnoepen. Helaas wilde ik liever aan de reviews verder werken die ik voor vijf uur moest opsturen. Dankzij de frappante manier waarop hij onze afspraak had verschoven, vond ik het makkelijker om hem te onderbreken en te zeggen dat ik weg moest.

Uiteindelijk was het gesprek toch nog nuttig; ik kwam erachter dat een vak dat ik van plan was volgend jaar te volgen, voorkennis vereiste van een robotica vak. Ik kan dat vereiste vak nog inplannen, of een vervangend vak uitkiezen. Maar dat is allemaal slechts bijzaak bij zo’n adviesgesprek.


3 opmerkingen:

doortrapper zei

Drie kwartier en 1 nuttig advies, heb slechtere meegemaakt.

ellen coumans zei

En nog assertief ook, hup hub

J.W. zei

Een vlotte jongen, zo te zien. Brabander zeker?