vrijdag, januari 23, 2009

Onschuldige collega vraagt "Alles kits?"











Nee, ja, weer nee en...ja, zekers!
Zo, ben je ff bijgepraat :-)

Ok, ik start even opnieuw:

Ha die Aurie,

Nee, we zijn nog in Beets waar nog teveel te doen valt. O.a omdat die KOLaffaire plotseling weer nieuw leven ingeblazen kreeg en de rechter toch nog een zitting wil, pfffff. We wachtten eigenlijk op vonnis maar nee, opnieuw beginnen met dat gezeik. Of in ieder geval verder gaan. Komt totaal niet uit want er valt niets meer te vertellen... en het zit vertrek naar lauenstein in de weg. Maar dat niet alleen hoor, er zijn nog een miljoen andere dingen die vertrek in de weg staan. Huis hier nog niet af, stressy klussers die hun planning ook niet rond krijgen. Zou per 1 februari verhuurd worden maar dat lukt niet. Geen ramp want veel huurders meldden zich ook nog niet :-(

Wel rijdt John tig marktplaatsrondjes om meubels te verzamelen die tweedehands in Duitsland duurder en minder mooi zijn want als ik voor een dubbeltje antiek kan krijgen koop ik niet voor een kwartje die formica rommel daar.
Ik mag hier klussers, rechtzaken en administratie doen en heb daar maar 20 uur per dag voor nodig.
We kochten een giga bus, L2H2 en dat is geen buitenaards wezen maar een verhoogd en verlengd geval dat ik nog niet op Schiphol kan keren. Tenzij het waait want dan keert de wind het ding al om (brrrrr).
Die storten we vol met meubels en toeren dan in 3 keer naar Lauenstein: een keer rond Kerst, een keer zou begin februari zijn maar moet later worden, derde ronde in maart. Erg onrustig maar tja, low budgetplannen. Dan bus terug en weer verkopen want hij is maar even de onze vanwege verhuizen. Verder te groot en onhandig te rijden. Alleen zo'n kleine cabine voorin en ik kan je melden dat dat niet slaapt hoor! Bah, in alle auto's draai ik stoeltje naar achter en zzzzz, in oudlijk (= camper) duik ik zelfs illegaal in het bedje (mag niet, geen gordel en bloedgevaarlijk maar ikke zzzzz. John mag dan maar 45 rijden maar dat komt prima uit want harder kan ie niet. John wel, camper niet.
Nieuwe oude bus is vreemd ding, "maar" uit 2002 (broekkie in ons wagenpark, camper uit 1991 maar rijdt als uit 1972, Opel Zafira uit 2001 maar ook die gedraagt zich ouwelijk en Opel Manta uit 1972 die gewoon niet rijdt.Al die ouwetjes kan ik hanteren want die zijn geschikt voor mijn slakkengang maar de verhuisbus is maf: hij zat bomvol dus loeizwaar en ik rijd altijd op geluid en op hoe goed de remmen zijn en jawel, die zijn prima bij dat ding (aanraken en stil staat ie). Ik moet haast wel doof worden want ik kreeg het niet voor elkaar minder te rijden dan 130 km/u en dat is 32 jaar geleden dat ik dat voor het laatst durfde. Maar dat was rijles dus dat telt niet. Dus ik verliefd op het ding maar dat mag niet want ie moet weg. Te duur voor WIA-tje.

Daaro is de luchtvochtigheid maar 105% zoals ons weerstation meldt en ik begrijp zijn commotie wel. Na 2 dagen waren de matrassen die op de grond lagen omdat 4 onhandige handen het bed niet in elkaar kregen, doorweeeeeekt. Zeiknat. Nee, aan de onderkant. Muren hebben leuk behang met grillige patronen. Wat zeg je? Inderdaad schimmelculturen. Zolder is gewoon bevroren. Redenen: -23 en lekkages alom maar voorlopig zijn dat gelukkig nog ijskorsten aan het dak. Inderdaad, aan de binnenkant. Kortom: prima aankoopje. Er zijn voordelen want de behangstomers bleken onnodig; dat ruk je met gemak ineens van de wanden. De halve wanden zelf overigens ook, die komen spontaan mee. Nadeeltje: behangstomers die niet nodig bleken toch in L laten liggen en wat denk je? Hadden ze deze week in B hard nodig dus dan maar Gammaatje lenen. Slim. Logistiek zeer verantwoord. Ladder lag gelukkig wel in Beets maar daar niet nodig, in L wel....
Gaatje boren kan ik niet. Gelukkig hoeft John me dat niet te verwijten, kan hij zelf ook niet. Schiet dus lekker op.
Mijn klussers hadden hier al mijn dubbele gereedschap (ik blijk erg veel te hebben, hebben vorige klusses allemaal gekocht op mijn kosten en deels ook achtergelaten; het betere deel hebben ze meegepikt) in dozen gepakt met "filiaal" erop. We hebben het allemaal bekeken en hoofdschuddend afgevraagd wat je er zoal mee zou kunnen doen...
Maar het staat er en het ontsiert zoals gereedschap altijd ontsiert, hele kamer vol troep. John moest plank zagen en zag teveel zagen naar smaak erbij. Zocht een kleine klapzaag uit en ging steunend aan het werk. Gerafelde planken later bleek ie de takkenzaag te hebben gekozen. Stom ook om die in te pakken van die klussers, we hebben daar niet eens een tuin! Dan had John niet mis kunnen gaan of wel? Ja toch, er waren ook ijzerzagen. Hoe moeten wij dat weten? Zet daar dan toch een sticker op! Affijn, het loopt dus prima met John en mij samen en vrienden en familie hadden dat al voorzien en kwamen een paar dagen langs om te helpen. Hielp enorm want iedereen heeft zijn eigen prioriteiten: nichtje ging kerstbomem optuigen (goed plan, koud en nat in huis maar wel sfeervol), zwager gaf John workshop boren (met heuse echte pluggen) met als resultaat: 5 uur later op te hangen artikel gebroken en zwager aan de kalmerende middelen. Oma breit ondertussen aureooltje voor mij want ik werd alom geprezen om mijn geduld met John (ze moesten eens weeeeeten...). Zusje had al astma voor ze kwam dus kon de aanvallen niet wijten aan nat en koud en stoffig huis. En John? Die wilde liever gezellig gastheer zijn; nam al die handige handjes mee uit skien en zette mij aan het koken in een bouwvallig keukentje uit 1807. Zo'n fornuis op kolen, ben ik zelfs te jong voor. Geen afhaalchinees en de bakker is weliswaar open van 8 tot 13 uur maar is om 9.07 uur uitverkocht.
Te laat voor alles want winkels bleken voor Kerst om 12 uur gesloten. John naar Tsjechie om te kijken of daar nog wat te ritselen wat en kon er nog net een Vietnamese winkel inglippen met droog- en blikvoer. Veelbelovend maar noch zijn Tsjechisch noch zijn Vietnamees is verzorgd dus wat er binnen kwam moesten we ongeveer op goed geluk analyseren. "MOET kerrysoep zijn, die droge gele poeder ziet er echt zo uit." Dat kan ik wel hoor, soep uit een pakje. Gewoon water erbij en flink kloppen want anders klonters. En maar kloppen en kloppen maar binden? Ho maar!
Dan maar stevige bouillon, we moeten toch iets. Gelukkig hadden we nog ansjovis uit blik (nee, lusten we niet maar was dus Tsjechisch blik) en droge krekkers en niet te vergeten 4 appels voor 11 personen dus geen nood.
Soep bleek brak zoutwater. Nee, was geen kerrysoep maar pure soeparoma zoals ze hier in die gele strooibussen verkopen. Ik had dapper 1 kilo geklopt en gemept in bijna 3 liter water dus de Rode zee was er niets bij, of is dat nou die Dode? Lustte niemand, echt kinderachtig. Wel gingen er 3 hele ansjovissen door bij 11 man, zeg samen 0,21 gram.
Men verlangde naar huis, blijkbaar was onze Kerstsfeer niet warm genoeg (OK, qua CV niet maar ons hartverwarmende gezelschap dan?). Maar men hield dapper vol (o ja, de appels waren wel allemaal op, in een nanoseconde). Redding bleek nabij: nog halve liter chocomel, oude gesmeerde boterhammen en o ja, echte champignons van eergisteren! En nog 7 vissticks dus wie klaagt er nu? Het Kerstmenu hing op de deur, had vriendin van nichtje met kleurtjes de dag ervoor opgeschreven: 5 gangen, allemaal even veelbelovend maar dat was voordat we wisten dat die stomme winkels dus om 12 uur al dicht waren.
Nichtje vond nog een hele kilo wortels en dat heeft de meute gered! "Kerrysoep" 1:100 verdund, wortels er in en de anderhalve resterende aardappel versplinterd en we hadden het meest onverwachte Kerstmenu ooit. Zelfs rauwe bonen hadden we (echt, had ik meegenomen van die gedroogde bonen) maar dat zoete spreekwoord duurde te lang, die moeten eerst weken weken en dan nog maanden koken. Dus iets voor volgende Kerst.
Maar drank? Alle soorten! Nou ja, alle soorten rode wijn dan, meer niet. Ik had hier een klein communicatiestorinkje met Wijnvoordeel dat alles eerst in Beets zou leveren en dan pas betaald wilde (geinig maar stond er echt). Dat was in november maar geen wijn toen John verjaarde. Gewoon niet geleverd. Ine in pen. "Tja, door slechte ervaringen met klanten willen we toch eigenlijk wel een voorschot...". Ja zeg, vriendje was gisteren jarig dus ik hoef niet meer.
"Maar we hebben ook Weinvorteil dus mogen we dan daaaar komen bezorgen?" Vooruit dan maar, ze zijn goedkoop en misschien lukt iets de tweede keer wel? Bovendien boden ze me een gratis pakketje van 6 aan dat ze nog naar Beets zouden sturen. Of het lukte in L? Ja en nee. Ze, Weinvorteil, zouden tussen 11 en 13 uur komen, de meubelhal tussen 13 en 17 uur. Meubelhal was er om 11 uur, wijn om 17 uur. Dus bijna goed. Maar wie heeft er nu 86 flessen voor 309 euro? En dat zonder de rug te breken? Bedoel ik! Dus ja, daarvan waren er 2 dagen later nog wel 4 over. Keus zat in rode wijn, verder water uit kraan en gebruikte theezakjes. Genoooooten hebben we allemaal, snap je wel.
Meest frustrerend is dat IN ons huis een winkeltje is, heet Getraenkeeck dus dan weet je het wel. Heeft ook allerlei etenswaren maar.... was ook dicht. Tis toch sneu, in je eigen huis onbereikbare voorraden! Maar 1 deurtje openbreken maar dat is dom in eigen huis toch? We hebben daarvan geen sleutels, winkeltje is verhuurd voor 2000 volle euro's per jaar. Grondstuk op 4 km afstand zelf voor 6 euro per jaar (echt waar, is ergens een aftands stukje van 2500 m2 dat waarschijnlijk uit slechts heuvel-op-brandnetels bestaat, dat lapje nog nooit in het echt gezien). Incl BTW dan, eigenlijk maar 5,10 per jaar. Leek nou wel leuk allemaal, winkeltje in huis en grondje verderop maar contract van grond ligt vast tot 2072 en belastingdienst wist ons gelijk te vinden. Want over die 6 euro moet je snel een hele wegbrengen naar de belastingdienst, misschien zelfs wel 3 maar via T-formulier kunnen we die dan vast wel weer terugkrijgen.
Over winkeltje-inkomsten repten ze nog niet, daarvoor komt vast officieel staatsbezoek.
Moet haast wel, toen we naar vuilnisbakken vroegen kregen we het telefoonnummer van de burgemeester himself. Kijk, die persoonlijke benadering doen ze in NL niet na. Hopelijk spreekt de burgemeester geen Lauensteins want dat lijkt op gegorgel waar ik geen woord van versta. Zij mij wel, dus oneerlijk.

Gaat dus allemaal gesmeerd. Vuilnisbakken kwamen op het enige moment dat we -23 trotseerden om in een hotel te gaan internetten om daar via internet internet aan te vragen. Je snapt het best wel, het staat er echt goed hoor.
Vuilnisbakken werden weer afgevoerd omdat John zich niet als Lauensteiner had ingeschreven (aldus Frau Schoene, die ons winkeltje huurt) en internet aanvragen was al even succesvol: NEIN, we hebben nog geen telefoon dus ook nog geen internetkastje. Vervangend telefoonnummer dan? Ok, niets te beroerd om ons 06-je te melden dus 0031... TILT. Site uit de lucht. Opnieuw. Weer op tilt. Dan maar Duits telefoonnummer van kennissen 10 km verderop. TILT. Nergens stond waarom, alleen maar in het rood dat het niet lukte. Zagen wij ook wel. Dus geen internet, zoveel stond vast. Dan maar bellen via duur prepaidje. Jaja, kon echt wel hoor maar was duurder dan op site vermeld want Lauenstein nog low internetgebied. Snapten wij niets van bij 91,3 jaar im Schnitt. Formulare unterwegs, en dat zijn ze nog steeds na 3 weken. Schiet op. Of we kabeltv willen? Nee, we kijken thuis ook nooit dus hier ook niet. Kijk, dat lukt dan weer prima, dat snappen ze wel. Want er ligt wel een kabel in ons huis maar die is alleen als transportje naar de buren en nee, we willen niet aangesloten worden want internet via de telefoon (nou ja, wenn die Formulare ankommen denn). Voor de gein toch ff de sneeuwtv proberen want 2ehands zo'n toeter gekocht voor paar tientjes want 91,3 blijkbaar wel allemaal LCD. Nieuwe dvd-speler wilde er niet op arbeiten, dan maar kabeltje naar dode kabel geprobeerd voor de lol en jawel, allemaal zenders.... Krijg nou wat! En zo gaat alles exact als we plannen.
Gelukkig kunnen we niet gratis ontsnappen met de toch-kabel-aansluiting want DLD kent nog strenge controles op kijk- en luistergeld. Voorhistorisch. Elke tv die men vindt.... helppppp want we hebben twee toeters gekocht want tja, 2+ kamers in huis en tsjechen willen vast andere dvd's kijken dan wij. En zelfs een radio hebben we ook dus wordt gigasommetje kijk-en luistergeld, ongeacht dat we toch kabel aftappen maar daar niet naar kijken.

Nee, wisten wij niet. Wij wisten ook niet dat je beter net zo grappig je ruitenwissers van de ruit af kunt zetten als al die buren doen. Wat een oenen vonden we dat totdat.... En we wisten ook niet dat je in 18 gescheiden bakken moet sorteren, thuis al. Gele zakken, bruine, blauwe, groene en blablabakken (ken ze nog niet want weer terug he?). En dan al het glas precies in de goede bak bij de glasbakken want anders.... O jeee! En echt, die gele zakken moeten 'smorgens om 6 uur aan de weg liggen. Deden we, de buren ook. Was twee dagen leuke versiering, toen werden ze opgehaald. En criminalidinges? haha, daaaaar toch niet? De bus stond er nog een uur of de buitenspiegel was eraf.
Moet de strooiwagen zijn geweest want veel ander verkeer is er niet en die brede jongen stormt door hoor, tweemaal daags. Gelukkig maar want de sneeuwhopen aan de zijkanten komen bij mij kruinhoog (OK, stelt dus niet veel voor).

Alles dus naar wens. L nat en koud en miskoop van de eeuw (nee hoor, wordt vast wel wat in 2013) en Beets nog lang niet klaar. Rechtzaken komen opnieuw tot leven terwijl ik net een nieuwe wilde starten tegen Hoogheemraadschap en KOL schrijft me een dreigbrief dat ik alleen nog maar schriftelijk en slechts naar hem toe mag reageren. Stuurt die brief aangetekend naar mij maar niet naar mijn advocate. Mijn mail is uiteraard afgesloten hoewel systeembeheer me verlenging tot maart beloofde. KOL weet dat ik ga verhuren of althans niet meer bereikbaar ben op dit adres vanaf februari. Nee, vertelde ik hem niet zelf maar John vertelt het ieder die het maar wil horen. Koren op KOLs molen, vertragen waar hij kan want school moet centjes betalen en dus gaat KOL verder met treiteren. Wat voorheen via advocate of mail kon mag nu alleen nog maar via KOL en per drievoudpapier.
Wia betekent dat WW uitgesloten is (is geen overlap mogelijk en ook geen WW mogelijk NA de Wia) maar KOL wil bewijs. Dus moet ik WW aanvragen want weigeren kan slechts als ik eerst de hele tralala doorloop. WW aanvraag mag pas nadat je bent ingeschreven bij werkzoekendenbureau. Daar moet je eerst over al je hobbies gaan praten want anders wordt de inschrijving aldaar niet gehonoreerd. Is allemaal echt waar. Krijg je de WW formulieren terug want die willen de akte van ontslag die KOL weigert te leveren. Advocate bellen die ook pissig wordt want voor het eerst heeft KOL gelijk: is niet nodig want al opgestuurd vonnis van rechtbank is net zo goed dus doordrammen bij WW. Weer alles kopieren, envelop van dezelfde 4 kilo opsturen als die WIA al heeft want allemaal UWV maar geen onderlinge communicatie. UWV bellen vanwege niet krijgen van akte van ontslag en ook niet nodig blijkende hebbende als vonnis duidelijk zijnde. Want zegt advo maar zelfs KOL! Man uren drammen want man wil akte. Ik doorgedraaid.
Totdat man zegt dat niets klopt van mijn verhaal want werkgever zeker niet eigen risicodrager. He? Watte?
Nee, zegt man, want wij geen contact met WIA maar wij wel zien kunnen dat WIA net uw uitkering stortte bij werkgever.... Huh? Januari-uitkering? Ja, die. Maar ikke ontslagen en werkgever zei... Werkgever ongelijk, geen eigen risicodrager want krijgt elke maand geld van WIA en stort dat dan pas naar u. EN DAT DENKT U?????
Dus tja, nu weer naar WIA om daar via via geld te krijgen want ik heb mijn laatste afrekening via de werkgever gehad. Vertraging alom, KOL geniet. En KOL loog want rechtzaak stond bol van "risicodrager". Bomt mij niet maar nu plotseling geen januari uitkering want daarvan gaat KOL nu op vakantie. Dus ik mag alleen naar hem post met postzegel sturen maar KOL is er niet want snoepreis van mijn uitkering. Maar er is hoop: KAN niet ver weg zijn van dat schijntje dus is gauw weer thuis.

En zo gaat de soap door. We zijn er nog lang niet. Ik ga boek schrijven, doe je mee?
Maar morgen weer klussers om 8 uur dus ik ga een paar uur slaap pikken.
Zal ik je linkjes van L sturen, foto's dan? Zie je vermagerde gezichten bij kunstkerstbomen, misschien wel aardig. Ik zal voorlopig volstaan met bel-foto (gebroken artefact, zie mdden op foto bij dwarsbeugeltje, resultaat na 5,7 uur) en gezellige kamer vol gereedschap. En wie weet nog een Kerstboom en de andere gezellige versiering. Hangen er aan.

Groetjes!
Ine

P.S. Ik wil jouw soap ook, is vast nog leuker dan die van mij.

From: a.c.block@inter.nl.net
To: inegielkens@live.nl
Subject: allles kits?
Date: Wed, 21 Jan 2009 21:04:24 +0100



Hi,

Nog steeds in de buurt van Tsjechie of ben je alweer in de Beemster?
Je zal nu wel genieten van je vrije tijd en inmiddels ook een beetje tot rust zijn gekomen.
Is de problematiek met KOL (jurist van de school) ook definitief opgelost?
Nu nog de verbouwing(en) en dan je kan je je volledig aan jullie nieuwe huisje wijden.
Is er naast het opknappen en het bridgen verder nog wat te beleven? Kroegjes, restaurantjes, e.d.
Aan sterke drank waarschijnlijk geen gebrek; ik bedoel: 'alcohol zat, maar smaakt het ook'.
Ben benieuwd hoe het met jullie gaat.

groeten, Aurie

Geen opmerkingen: