zondag, december 16, 2007

Potig spul 3


Het potig spul komt nu wanneer het hun uitkomt. 's Ochtends al om 8.30 uur (we hebben vanochtend toch vrij) of zelfs gescheiden: ik moet vanmiddag naar de dokter, dus kom ik nu, M. komt gewoon om 10.30 uur en G. komt vandaag om 13.00 uur. Heb je de hele dag hulp, dat wel. En is het ook niet zo druk, want samen wordt er heel wat gekwebbeld. Nu is dat misschien nog beter, want alleen vinden ze ook maar alleen, dus kwam er eentje mijn kamer binnen: "Mag ik even storen?"
"Ja, wat is er?"
"Hebt U gisteravond naar het programma 'opgelicht' gekeken?"
"Nee, is dat dan zo interessant?"
Helemaal fout natuurlijk, die rethorische vraag.
"Nou, gisteren was er iemand in een café en die vroeg aan de gasten wat langer was, de hoogte van een bierglas of de omtrek ervan. Weet U dat soms?"
"Nee, hangt natuurlijk van de hoogte van het glas af."
Weer fout.
"Ja, dat dacht ik ook, vooral toen ze ook nog een viltje en nog een en nog een eronder zetten."
"Ja, maar daarmee wordt het glas zelf niet hoger."
"Nee, dat zeiden die mensen in het café ook, maar dat mocht je er dan toch bijtellen."
"OK, op den duur wordt de hoogte dan het langst."
"Niks hoor, nadat ze gewed hadden bleek de omtrek nog altijd het langst. Wist U dat?"
Nou, kennelijk wist ik dat dus niet en ik moet zeggen dat het mijn leven ook niet rijker maakte. Ik dacht even dat ook maar te zeggen. Net iets te lang.
"En weet U wat erna kwam? Toen kwam die meneer met een vol glas champage en een dichte fles. Wilde-die voor een fles champagne wedden dat hij champagne uit die fles kon drinken zonder ze te openen."
"Ja, dat wilden ze natuurlijk wel eens zien."
"Nou, in het begin niet, maar toen eenmaal iemand de weddenscagp aanging kwamen er meerdere. En weet U wat-ie deed?"
"Geen idee."
Nou denk maar even na, lezer, voor je verder leest.
"Hij draaide de fles om, deed een beetje champagne uit het glas in de holte van de bodem en ja, hadden al die andere verloren."

De telefoon rinkelde. Rotding.
"Met X, komt het gelegen?"
Toen het gesprek was afgelopen, was ze weg en was het stil in huis.
Dat zal het nog twee weken blijven.
Kerstvacantie, ik heb me er altijd al op verheugd.

Geen opmerkingen: