woensdag, februari 04, 2009

Het blijven enerverende tijden.

‘Becoming Jane’ is een prachtige film over het leven van Jane Austin. En evenzo de film over het muzikale talent ‘mevrouw Ruting’, overleden in 2003. Beide te zien op het kanaal film1 en zo hebben we vanavond na tientallen jaren weer eens 2 films achter elkaar sidderend zitten consumeren.

Je, je moet natuurlijk wel film1 kunnen ontvangen.
Komt dat door het nieuwe scherm? Nee, dat wordt morgen gebracht.
Het ligt even anders. Want gisteren kwam LP, die de TV vanuit een soort natuurlijke gewoonte aanzet, meedelen dat je wel degelijk beeld kon krijgen. Want de dvd speler deed het gewoon. Dus vandaag Cuvos gebeld, de zaak die gisteren dicht was en die we bij Maxwell dus al abusievelijk hadden bedankt.
“Hoezo geen beeld op TV, maar wel via de dvd?”, vroeg de man aan de telefoon. “Dan kun je via die dvd toch zeker ook de TV zenders krijgen, of hebt U dat niet geprobeerd?”
Nee, dat hadden we niet en even later konden we melden dat we inderdaad weer alles konden zien, nu via de dvd speler. Maar hoe kon dat?

“Ik kom wel even langs”, zei de man en constateerde dat de tuner van de TV kapot was. Een nieuwe zou 200 euro kosten, maar dan, als hij ons mocht adviseren, natuurlijk mocht dat, dan konden we voor zo’n oud beestje(overigens nog een mooi beeld, vond hij), maar dan konden we voor zo’n oud beestje beter een digitale decoder aanschaffan. Zon kastje erbuiten plus een kaart erin voor totaal 130 euro.
Goed idee, vonden we. “Mooi”, zei de man, “ga ik er een voor je halen.” Voor hij buiten was hadden we de betere versie van 230 euro al gekozen, maar dan had je wat, we zouden het zien.
Goed, decoder is er en we kunnen nu 126 kanalen instellen.
Waaronder een history kanaal, een humorkanaal en wat niet al. Deze laatste overigens niet voor lang, want voor de basis betaal je niets, maar voor die bijzonder zenders moet je per maand gaan betalen, anders halen ze die er weer af.
“Maar”, vroeg ik de man, ”stel deze gaat kapot en stel ik koop morgen een nieuwe, kan ik deze dan boven gebruiken?”
“Zeker meneer, ook zonder antenne, dan koop je er voor enkele honderden euro’s een digi antenne bij, heb je door het hele huis ontvangst. Bel maar even als je zover bent, kom ik weer even langs.”
Bedankt meneer, goed dat er creditcrisis is, krijg je weer een goede service.

“Nu kunnen we die nieuwe van Maxwell dus wel afzeggen”, vond ik. Jammer voor John en zijn aandelen, maar het hemd is nu eenmaal nader dan de rok.
“Niks”, zei LP, ”ik heb die 1500 euro gisteren al overgemaakt. Gaan we met deze straks op de slaapkamer avondfilms kijken.”
“Muss das sein?”, vroeg ik benauwd en jawel das musste sein.

Zo leer je er iedere dag enorm veel bij, vooral als je van niets begint. Les 1 vandaag was dat je geen stroom hebt zonder ingestoken stekker. Vond die meneer uit nadat hij een los contact onder de kast had gevonden.
Godbeter’t 't potig spul natuurlijk, zetten mijn scheerapparaat constant terug in de lader, waar die niet hoort,(zodat ik dat nu iedere woensdagavond moet verstoppen) en pluggen het contact van de betamax na dat klotestofzuigen niet terug, terwijl dat nu juist etc.
Maar wie weet, blijf je er nog een tijdje jong bij.

Oja, vroegen we, wanneer zal de beeldbuis nu aan de beurt zijn om te sneuvelen.
De gemiddelde levensduur is 17.000 uren, zei de man, dus rekent U zelf maar uit. Ik denk dat dit beestje zo'n 16 jaar is, nog een wonder dat-ie 't zo goed doet.
Hoe houden we die nog een tijdje jong? Gewoon niet gebruiken boven, heb je er vast nog een hele tijd plezier van.

Geen opmerkingen: